01 november, 2009

Äggstället

Hoppas att ni alla har haft en skön allhelgonahelg!IMG_5721

Vi har haft butiken öppen som vanligt, på grund av att jag totalt missat att lördagen var en röd dag…

Men vad gör det, när man får träffa trevliga, glada kunder i en butik som sakta men säkert fylls med höst- och julnyheter? IMG_5724 Idag (söndag) har jag haft ledigt. Jag och vännen Marie har haft en underbar dag. Vi har nämligen haft förmånen att få komma hem till Marie med bloggen “Min lilla veranda”!

Där, i hennes varma ombonade kök, har vi fikat idag. På riktigt! “In real life!” Och det var ännu vackrare än på bild, jag looovar... Tack Marie, och övriga familjen, för att vi fick komma på besök!

Marie har nämligen haft en äkta, fransk Brocante hemma hos sig i helgen, och lagt ned ett jättejobb på att ordna det trevligt och mysigt för alla oss antik- och loppis-fans.

Runt trehundra gäster droppade in och invaderade hemmet, och att värdparet fortfarande orkade vara trevliga i slutet av dag två (precis när vi kom dit) är bara att förundras över. För vi kände oss SÅ välkomna, och ni gjorde vår dag till ett oförglömligt minne!

Nu är man fulltankad med inspiration, och det är svårt att sluta le… IMG_5752

Jaha, och vad är det för skräphög på den här bilden???

Min entusiastiska mamma har varit på loppis.

“Kan du göra något med den här?” undrade hon och överräckte en skraltig, fuktskadad konstruktion med stora limklickar överallt. Jag var inte helt säker på det. jag försökte t.o.m. lägga över projektet på vännen Marie, och ställde samma fråga till henne. Hon såg skeptisk ut och förklarade att hon nog helst avstod.

Men till slut tog jag ändå isär eländet, sandpapprade, vände på hyllorna (så att det fuktskadade hamnade nedåt), och limmade om alltihop. Så fick den en dusch med antikvit sprayfärg.IMG_5754 Tadaaa!

Visst blev det bra? IMG_5932 IMG_5929

IMG_5928Ägg är vackra. Lillungen är glad: “Woaaah, har du blåst ur ägg som vi skall måla sedan, till påsk???” IMG_5943

Hyllremsan i papper är fäst med tunna små “duttar” av häftmassa. IMG_5927

Denna fick jag på samma gång. Vad är det för något? Någon som vet? Inte är den för ägg, i alla fall. IMG_5756 Jag tänker ha den i badrummet, för borstar, kammar och annat. Den har fått ett par tunna lager av pärlgrå linoljefärg.IMG_5758

En helg går så fort, och man hinner sällan med allt man skulle vilja göra. I alla fall har jag tömt kameran, så det kanske inte dröjer så länge till nästa inlägg…

Ha en bra vecka, allihop!

KRAM:

Annette

7 kommentarer:

Susanne sa...

Hej..Wow tänk att nått som ser ut som skräp kan få nån som är kreativ att lysa upp och göra nått så fint..Kram i det ruggiga vädret..Susanne

Eva Linnea sa...

Ha en bra vecka du med!
Kram Eva Linnea

livet på utanäs sa...

Hej !

Så fint det blev :)
Ibland kan projekten se hopplösa ut men bli hur fina som helst med lite färg i rätt nyans .

Ha det gott !
Sussi O

Lilla huset på prärien sa...

Hej Annette!

Jasså du har haft turen att få åka till Marie. Jag ville så gärna dit men det gick bara inte för sig. Jag får hoppas att det går fler tåg så att jag också kan få uppleva det där underbara huset! :)

Ha ett riktigt skönt veckoslut!

Kram Jenny

mariaK. sa...

Visst är det underbart med målarfärg! Håller själv på och kluddar på lite allt möjligt just nu. Har huset fullt med stolar, bord, pallar och småprylar på tork. Valde dock inte linoljefärg denna gång, med tanke på torktiden.
Kram och trevlig helg!

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Oj så fint den lilla ägghyllan blev! Vilken tur att du fick den...
Men den andra hyllan vet ja ginte vad man använt till... Kan det ha varit några burkar eller så i den?
Ha en trevlig helg!
Kram
Marie

Marie Söderberg sa...

å nu blir jag avis, att ni varit hemma hos Marie och hennes vackra hem :))..kul med ägghylla..tror aldrig jag har sett tidigare..