06 april, 2009

Välkomna till Pyssel & Papp...!


Påskpyssel, någon...?
...
(Då försöker vi igen...
Har ni varit med om att två timmars knåpande har försvunnit
när ni publicerat?
Det har jag! Precis nu!!!
Tur att man inte ger upp i första taget...)
...
.

PYSSEL NR 1:

Klädda pappägg

Jag fick tag på odekorerade pappägg från den tyska pappersfabriken,

men liknande finns i PANDURO´s webshop,

eller i någon av deras butiker.

(Naturligtvis kan man även använda sig av vanliga dekorerade påskägg,

Spraya dem med vit färg, om du vill vara säker på att mönstret inte syns igenom!)
Découpagelimmet är för servettdécoupage,
men det går lika bra med vanligt.
(Man kan tydligen spä ut vanligt trälim också, någon som vet?)
Pensla ett jämnt lager lim,
på en ägghalva i taget.
Lägg halvorna mitt på ett tunt pappersark,
exempelvis ett gammalt bibelblad, en Kalle Anka-tidningssida,
eller så använder man sig av bokmärken på en målad bottenfärg.
Låt fantasin flöda!
...
Släta ut papperet ordentligt över ägget,
sätt lite extra lim under pappersvecken om det behövs.
Klipp bort överskottspapper jämns med äggets kanter.
(En skalpell kan vara bra att ha här,
finns i den välsorterade pappershandeln).
Sedan kan man dekorera äggen med det man har:
spetsband, fjädrar, små religiösa bilder...
Man kan även lacka dem med découpagelimmet,
om man vill ha dem mindre ömtåliga.
Men jag valde att inte göra det,
för papperet är så vackert som det är.
De hjärtformade är också fina, och passar året om.
Denna blev en present till kompisen Marie:
Ser ni texten?
Den är från "Höga Visan"...
Passande på en hjärtformad ask, eller hur?!
Vackert mönstrade även på insidan...
.
PYSSEL Nr. 2:
Urblåsta ägg.


Jag börjar i god tid: omeletter, äggröror och stekta ägg med mosad gula passerar revy på vårt middagsbord...

Hur blåser man då ur ett ägg?


JO:

Man tar en spetsig men kraftig nål,
och gör ett litet runt hål (ca 2 mm) i äggets topp.

I botten gör man sedan ett likadant,
fast något större. Sedan blåser man!
Det är lite trögt, men skam den som ger sig...
"Äggsvansen" kan fastna i hålet, peta i så fall loss den med nålen.
När ägget är tomt, suger man upp lite varmt vatten i det
(eventuellt med lite diskmedel i, för den som vågar!) Håll för hålet i toppen och SKAKA!Blås ur vattnet igen.

Upprepa ett par gånger, tills bara klart vatten kommer ut.
Ställ ägget att torka i en äggkartong, tills det är helt torrt
(underlättar vid målning)

.

I år ville jag ha

SILVERÄGG!

(Sprayfärg finns på panduro eller i färghandeln.)
Jag brukar sätta ägget på en tandpetare när jag målar,
det kanske finns andra sätt men detta fungerar rätt så bra.
...
Spraya utomhus.
De praktiska engångs-vinylhandskarna rekommenderas!
Finns på Coop för en billig peng.
Stick fast tandpetaren i äggkartongens lock, och låt färgen torka.
I år lyxade jag till det med ägghängare från Panduro!
De fungerar precis som hängena på julgranskulorna,
bara att sticka in i ägget, så fäller de ut sig på insidan.
...

Det går annars bra att göra en ögla av sytråd,
som knyts fast på en centimetstor bit av en tändsticka el. dyl.

Den petar man sedan in i ägget igenom topphålet,
så att den lägger sig på tvären och sytråden sticker ut.
Titta så stiligt!
Det silvriga garnet hittade jag i reakorgen på garnaffären.
Jag tog en bit ståltråd, ca 7 cm
(finns att köpa på Panduro, var annars...?:-)
... hängde en prisma mitt på,
vek ihop ändarna och trädde igenom en kristallpärla.
Sedan böjde jag ut ändarna ordentligt,
och sedan försiktigt ihop och in i ägget, så att de "fälldes ut" inuti.

Phu, det funkade!
Klart!
Man kan förstås dekorera äggen med vad man vill,
men annars är de fina precis som de är.
...
En skööön påskvecka...
...med underbart väder önskar jag er alla!
.
För er som bor i närheten:
.
butiken är öppen på påskafton 11-16,
om ni glömt bort att köpa påskägg, eller bara vill kika förbi?
Antagligen även på långfredagen
(jag menar: vad skall man göra av all fritid under påsken...?:-)

P.S: Hrm, jo... de här svävande äggen...
Jag lovar att ta bort dem efter påsk.
Jag och HTML kommer visst inte överens,
för de där äggen skulle inte ha svävat som ballonger i skyn!!!
Men jag tyckte att det var lite kul...
Kan ni förresten se dem? D.S.

27 kommentarer:

White cotton grass sa...

Vad flitig du har varit!! Supersnyggt pyssel! =)

kram helena

Lilla huset på prärien sa...

Vad kul det är med lite påskpyssel. Själv har jag minsann sparat mitt gamla ris från förra året... hur galet är det?! Fast det kändes rätt skönt nu för en gångs skull att det räckte med att bara sätta fram det och lite skålar med ägg. Sen maten förstås.... och då får barnen måla äggen såklart! :)

Kram Jenny

Piffa och Puffa sa...

Superbra tips och ideér. Vad bra att du visar i bilder hur man ska göra. Jag älskar verkligen dessa beskrivningar. Hit kommer jag flera gånger.
Kramar Anette

Penseldraget sa...

hej
oj så mycke fint pyssel du visar...tack för tipset =) ser jätte kul ut.
önskar dig en skön påsk
kram pia

LillaFlisan sa...

Jag bara sitter här och dånar!!!

Herre min Je vad du är duktigt!!

Så proffsig!
Vilka pappägg... hElt underbara! Och Silverägget..... Ser ut som en dyrgrip!!


Kram

Flisan

Erika sa...

Jätte fina ägg!! Själv hade jag nog haft sönder de flesta.

Jo sa...

hihi, kände mig lite jagad av äggen till en början, men de hade vett nog att sluta jaga mig när jag började scrolla! Och åh så fina saker jag då fick se! Underbara påskägg de med tidningspapper och hjärtat blev jag ju hur kär som helst i!

Ska se till att blåsa lite ägg nu nån dag, blev väldigt inspirerad efter att ha kikat här.

Ska försöka ta mig ut till dig nu i påsk då, ska bara kolla planerna inför påsk så vi inte är borta den dagen.

Hej så länge!
Kram

Annie - Annalunda sa...

Vilket roligt påskpyssel! Allt blev ju jättefint! Blir impad... :)Jättebra beskrivningar också...
Jo det var ju kuliga eggiga flygande ägg... :)

Kram och ha en bra vecka...så se vi snart!!!!!! :)

heavenandearth sa...

Ljuvligt Anette!!
Helt ljuvligt!!
Silverägget e bara helt perfekt!!!
Vilken härlig kreativitet!

Kulit att du visar hela arbetsvägen!! Sånt e bra!!

Ha en go vecka o njut av solen!!
Kramisar!!
Iréne

Rhodin sa...

Vilka vackra ägg du gjort! Gillade verkligen de silvriga hängande, kan ju bero på att jag själv gjort drygt 60 st av de "vanliga" i år. Kram Terese

Ofelias Hus sa...

Men vad du är pysslig och vilket tålamod!
Jag är imponerad...själv har jag alltid så bråttom, men,men...

De silvriga äggen blev såå fina!
Det var som en gammaldags charm över dem...

Kram och ha en pysslig Påsk,
Anette

♥ cloudberrie ♥ sa...

Vad FINA påskägg! Tack för tipsen!

Ha en riktigt fin påskhelg!

KRAM från Eva

LillaFlisan sa...

Hallå där!

Jag har ringt till Sjöfartshotellet i dag och tyvärr finns det inga rum kvar med rabattmöjlighet. Däremot kostar ett dubbelrum 1190;- och jag har bokat till Annie, Willewira och mig.
Om ni tänkt sova på hotellet så tror jag att det är bra att boka så snart som möjligt för de hade bara ett tiotal rum kvar den helgen!
Tänk så kul det ska bli att äntligen få träffas!

Stor kram och glad påsk!

Flisan

hemtrevnad marie sa...

Å, så du har påskpysslat!!
verkligen fint!!
kram och Glad Påsk!!

Millygarden sa...

Hej Anette,

men vad du pysslar och så mycket fint du gjort!

Kram Marina

Nostalgi och Rosor/ Linda sa...

Men åhh va mycke snyggt vilka ägg du gjort, helt otroligt.. Va kul att du visar alla moment, jag har scrollat upp och ner....
Kraaaaam Linda

MiA sa...

Hej Annette!
Ursnygga de där silveräggen med prismor - vilken bra idé!!

Önskar er en riktigt solig och härlig Påsk!

Kram
MiA

LillaFlisan sa...

IIIIIIIIHHH!!!!!!

Va, kul!

Vi ska bo på samma hotell!

Jag kör också fönsterlöst men jag har ett enkelrum för 990:- (dyrt! i förhållande till dubbelrummen)
och jag funderar på att byta till ett dubbelrum för 1090:- i stället i fall att nån inte får tag på rum......

Glad påsk!!!

KRAAAAAAAAAAAM!

Flisan

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Ja, det ser lätt ut. Blir ngt för nästa påsk. Dina ägg och hjärtan blev superfina.
Ha en fin påsk
Kram till dig
AnnaMaria

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Hei på deg! Så utrolig mye fint du har gjort, du er skikkelig flink.
Ønsker deg og dine en flott påske.

Klem

Anonym sa...

Himmel och pannkaka (kan bli) vad fiffig och duktig Du är. Glad Påsk

Lisa Marklund sa...

Så fint det blev, gud så du é duktig på att pyssla :-)
Påskkram från Lisa
psst tävling hos mig nu..

Stina sa...

Hej på dig!

Vilka fina påskägg du gjort, det silvriga blev min favorit...de är superfina.

Ha en god och glad Påsk
Kram Stina

Lauras gård sa...

Vilka jätte fina saker du har gjort! Jag och barnen tittade och beundrade. De önskade nog att de hade en lite pyssligare mamma. Vi har inte ens målat ägg... Men påsken är ju inte slut än... Vi HAR gjort lite annat påskpyssel måste jag säga... Kram Stina

Viola sa...

Så är man hemma igen då...och här lyser oxå en härlig sol, här har det pysslats vill jag lova och härliga påskalster blev det, när kommer tävlingens vinnare, vill ju läsa mitt namn förstår du välan...fniss...du får väl gå in till mig, kolla inlägg från den 2/4 och pröva lyckan min vän, går ut söndag kväll...önskar dig och de dina en riktig skön påskhelg, kramen

♥ Stines hverdag sa...

Nydelig påskepynt!
Takk for inspirasjon og forklaringer :)
Ha e fin påske videre

Antikladan sa...

Hej Anette, vilka härliga askar, de med bibeltext, tänk om jag fick tålamod, då skulle jag vilja göra sådana här fina saker.
Hoppas Du får en fin sommar. Dina föräldrar hälsar på oss då och då, de är så himla rara och goa.
Önskar Dig mycket Glädje & Inspiration & Extra Allt.
Hälsningar Dominique / Antikladan - Lilla Edet