07 december, 2009

Vad gör hon egentligen…

…den där bloggbruden som aldrig visar sig på nätet?

Inte ligger hon på latsidan i alla fall!

För nu är det ju december, hej och hå! Man klagar dagarna i ända på att det är SÅ stressigt om man skall hinna allt som skall göras innan julafton… Men vad gör jag, om jag har en liten stund över? Bakar pepparkakor, kanske? Tillverkar smällkarameller med barnen? Ser till att utebelysningen äntligen kommer upp?

NEHEJ!

Nu är jag i och för sig rätt nedlusad med jobb, plus att mina ryggmuskler pajat ihop av allt datasittande. Men OM jag har den allra minsta lilla stund över, då tar jag fram målarpyts, pensel, sandpapper, terpentin…

Det gamla tråget fick ett tunt lager dalablå färg för tio år sedan. Nu fick jag inspiration att måla det vitt efter besöket hos Marie på Min Lilla Veranda.IMG_6178

Kittvit linoljefärg i flera tunna lager… IMG_6189

…och lite skav på kanterna! Tadaaa!!! Skåda årets lussekatts-fat!

Duken är från Nyblom & Kollén och finns att köpa hos oss. IMG_6332IMG_6333

“Ära vare Gud i höjden, denna har styvpappa gjort i slöjden…” Pallen är ett projekt som jag påbörjade för många år sedan, men då gav jag upp. Den åkte tillbaka ut i föräldrarnas carport, och där har den stått sedan dess. IMG_5462

Någon har använt den för att avfyra smällare, att döma av brännmärkena ovanpå. IMG_5460

Efter ett par timmars träget putsande med slipmus och sandpapper, kunde jag äntligen måla pallen mattvit. Det fick bli sprayfärg, det allra enklaste när man målar svarvade möbler som denna.IMG_6345

Jag hittade en alldeles utmärkt liten fårskinnsdyna på Rusta! Passade så perfekt till pallen. Tanken var egentligen att stoppa sitsen och klä den med linnetyg, men detta får duga så länge.IMG_6343 Det här gamla fönstret skulle svärfar eldat upp, om inte jag rusat fram och skrikit: “NEEEEJ! JAG VILL HAAA!!!”IMG_6287 Ruttet i nederkanten, maskätet, mossbelupet… Perfekt! Här har jag skrubbat av den värsta smutsen med borste och grönsåpa.IMG_6288

Träet i nederkanten gick inte att rädda, så det sågade jag av. Sedan målade jag det med tre lager linoljefärg.

Nu får det charmiga gamla fönstret äran att liva upp mitt tråkiga tidigt-nittiotals-treglas-köksfönster… (Jag tror att svärfar vill ha det tillbaka, nu när han sett hur fint det blev. Det kan han fet-glömma, som fjortisarna säger!)IMG_6595

Instant mysstämning… Suck, vad gör man inte för lite verklighetsflykt…? IMG_6598 IMG_6603

Amaryllisen är fejkad, men det visste ni nog redan. Den ser exakt ut som i fjol… :)IMG_6602

Även granhjärtat är fejk, det kommer från SIA, som är riktigt bra på naturtrogna konstväxter.IMG_6613 Doftljus från IKEA, i kakformar från Ib Laursen, som vi har i butiken just nu. IMG_6612

Den älskade adventsstjärnan från min barndom… Julens mesta “måste” för mig!IMG_6600 Även jag har gripits av “dikes-grans-febern”… Men här är det en tall, uppifrån tomten, med rot och allt. Placerad i skorpburken från Ib Laursen.IMG_6615

IMG_6618IMG_6617 Brödtråget, med två fusk-äpplen och ett äkta…

IMG_6605 (Äpplet längst bort är äkta, om ni inte redan listat ut det. Så kan ni sova gott i natt, haha!) IMG_6609 IMG_6610

Den vackra linnehandduken hittade min mamma på en loppis häromdagen, och den är så vacker som duk.IMG_6619

Monogrammet är så fint! IMG_6620

Det var några av de saker jag pysslat med på sistone – men det är inte allt!

Det här till exempel, är ett projekt som jag kommer att visa mer av:

IMG_5953

Dockskåpet från sekelskiftet, som jag fyndat på Blocket för en trehundring. Maskätet och smutsigt och i behov av renovering, men supercharmigt och med ORIGINALGLAS!

Det har redan genomgått en förvandling, men jag väntar på material för att kunna fortsätta. Bilder kommer framöver! Trallala, vad jag är glad!

Idag kommer barnen hem tidigt från skolan, så det BLIR nog pepparkaksbak i alla fall. Nu tror jag att målarpenseln får vila resten av månaden. MÖJLIGEN en liiiten, liten spray-session under garagetaket, om vädret tillåter.

Suck, snacka om beroende…

STOR KRAAAAM till er alla!!!

YearbookYourself_1960B

(Ovan: har lekt med foton igen… Testa själv på www.yearbookyourself.com)

P.S: Om ni bor i närheten av Göteborg, missa inte KUNDKVÄLLEN imorgon och på onsdag, som jag skrev om i förra inlägget. Ni är hjärtligt välkomna! D.S.

8 kommentarer:

White cotton grass sa...

Oj vad du har pysslat på!!
Allt blir ju supersnyggt!

kramar
helena

LillaFlisan sa...

Hahahahaha! Vad jag skrattade åt din kommentar inne hos mig! Känner verkligen igen det där med grisen!

Bam-bam älskar halm. Smakar mums tycker han och gnager sönder ALLT! Jag har ju också en jättefin grisfamilj som alltid stått på övervåningen i hallen men som numer får stå utomhus.......

Du , viket dockskåp!! Och vilket pris sen! Din turgumma där!

Ser fram emot att se hur du fixar upp det......

Ang. Calou och "oljetrycken" så är det lugnt ingen brådska men det blir nog ett par svarta i stl 39 till dottern om du har på lager. Hon kan ju inte låta mina vara ifred så nu har jag gett upp. Hon får ett eget par........


Stor kram så länge!

Flisan

Wenche sa...

Ha en riktig god jul!
Jag är verkligen inte pysslig, så jag njuter av alla saker du fixar med.

Wenche sa...

Glömde önskemålet; gärna flera bilder på den härliga katten!

Susanne sa...

Jag är stum av beundran=0
Wow säger jag så fint du har gjort..Detta tyckte jag verkligen om åh så inspirerande!!
Ditt fönster i helhet är så fint skulle kunna sitta där med en kopp kaffe och njuta långt inne i själen..Tusen tack för att jag fick njuta en stund i din fina blogg..Kram Susanne i Fare

OlgaA sa...

Ha ha.. Det har du rätt i - inte är du så ofta med dina inlägg. Men när du väl kommer hit då.... VAD DU HAR SLITIT OCH JOBBAT!!!! Jösses!!! Vilket arbete har du lagt ner! :)
Jag kan stolt säga att fönstret jag köpt i juni kom HEM idag ^^ Min man håller sina löfte, bara det tar tid :DDD
kramar till duktiga tjejen!!
Olg@

Viola sa...

Tack du för den komplimangen...) visst kom jag med på bild men tack och lov i profil...kommer ut den 20/12 i aftonbladets söndagsbilaga..då blir det att bita på naglarna, så himla mkt du har på g som vanligt, dockskåpet var ju bara helt underbart..förstår att du har fullt upp med butiken och allt. ..här går det sakteliga framåt, kommer nog ta en väldans lång tid innan jag är återställd...tyvärr...så det är lite depp emellanåt, ha en fin helg med familjen, KRAM

Marie Söderberg sa...

först vilken cool bild..ska testa:)..mkt bilder på ditt hemma psysslande..va du e kreatic och duktig..finr med tråget..jag har ett som ligger..kanske man ska ta å måla det vitt..??..hmmm