07 december, 2008

Hur får man TILL det...?

Här råder total julförvirring.

Nu har vi plötsligt en butik att hålla koll på. Utöver våra vanliga jobb. Månaden innan jul bör man ju hålla öppet! Det är jättekul, och en och annan kund tittar in trots att vi knappt talat om att vi finns. Men dagarna går, och så värst juligt blir det inte här hemma, hur skall man hinna det?

Just nu, efter middagen, fick jag så smått panik, och skickade ut mannen och barnen att köpa julgran, trots att sjuåringen hellre vill ha plastgranen som hon spanat in på vinden. Så nu får jag lite efterlängtad bloggtid!

En julbok, det vore nog grejen. Man antecknar från år till år hur man brukar lägga upp julfixandet. Gör checklistor. Jag brukar inte ta det så allvarligt, men i år är jag helt nollställd! Vardagsrummet är vitmålat, och det vanliga julpyntet skulle se jättekonstigt ut därinne. Hur får man till julstämningen i allt det vita? Jag vet, ni andra lyckas ju hur bra som helst. Jag måste bara få vänja mig...

Har köpt Julboken från Jeanne DÁrc. Den är oerhört inspirerande, men där är nästan ALLA färger bannlysta. Jag klarar inte att vara så "fransk-lantstils-romantisk" vid jul, min jul måste vara röd. Granen måste vara färggrann och kopiöst överlastad, annars är hela julen förstörd.
När jag var barn försökte mamma gömma undan några kartonger med det fulaste pyntet, men jag hittade dem alltid och hängde upp det också...

Provade ett år att pynta granen bara i silver och guld, i någon slags herrgårds-sober stil. Men dagen innan julafton klampade jag resolut upp på vinden och hämtade resten av pyntet: halmstjärnor och lackäpplen och röda glitterrosetter och mormors garntomtar och de gröna prismorna, ALLT! Sedan kunde jag andas ut - julen var kommen!!!

Mamma gav mig en vit soppterrin för ett tag sedan, den har tillhört min mormorsmor. Den passar i alla fall in i mitt vita vardagsrum! Nackdelen med vita hyacinter (om man inte är allergiker) är, att de har rätt så svag doft. Man får gå riktigt nära.

"Det doftar som hos mormor på julen!" utbrast fyraåringen när hon tryckte in sin lilla näsa i en av blommorna.
Mormor har oftast blå hyacinter. Det doftar så att tåras i ögonen, och det är underbart.
Små silvriga kulor hittade vi på plantagen. Fotografen fick också vara med på bilden...
Vita hyacinter är vackra precis innan de slår ut. De skiftar i alla olika gröna nyanser.
Dags att leta upp julgransfot och matta på vinden, för snart är familjen hemma igen! Så kanske vi kan ordna till lite julstämning i alla fall...
P.S: På tisdag har vi tjejkväll i butiken mellan 16-20, och om någon av er är i närheten så är ni välkomna hit! Vi bjuder på glögg och diverse hembakta godsaker. D.S.

3 kommentarer:

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Hei hei! Jo ja, det er litt kjør i julen, men man får ta det rolig og gjøre det som man klarer. Det behøver ikke bli en falitterklæring om ikke alt er i boks eller hva?

Den franske julen er vakker, men nok for fargeløs for meg, det er nesten ikke forskjell fra jul til hverdag og det er å gå FOR langt for meg. Det eneste man bytter om er olivenkransen mot granen , knapt det :O)
Man behøver å omgi seg med litt farger her i nord og ikke svikte alle sine gode barneminner om julen pga Vivian og Lonnie. Det er ikke så mange røde fargeklatter som skal til for å gi interiøret en personlig og varm vri.

Om alle mine vegger var blitt malt hvite hadde det blitt som i ett kloster her, mest fordi jeg bor i ett murhus og alle innvendige vegger også er av mur. Det blir ikke pent, ikke varmt og ikke innbydende i det hele tatt...det verste er at måten lyset faller inn vinduene på gjør at grønne sifronflasker ser ut som om de er spysyk , hi hi og uff. Men det ser jeg jo skjer hos andre også som burde holdt seg langt unna kritthvite vegger i sitt hjem. Nei, det der er en kunst og det er det de fåtallet som kan.
Ha det godt da kjære du, håper butikken din går som en drøm.
Klem

Viola sa...

Jaså du Anette, här ska shabbas till, jag har nog försökt oxå men fixar det inte fullt ut, tycker nog att färger måste få vara med annars är det svårt för allt det vita att "synas" så jag gör så att basen är vit sedan finns det inslag av andra färger i inredningen. Vad jag fnittrade om din gran, du är ju för härlig, jag ser fram etmot att se din i år, min i stan bli iaf guldig som vanligt! Det är jobbigt att vara butiksägare I know, har jobbat hela dagen med order och packning, ska snart sätta mig i soffan och se Wallanderfilmen, lycka till med shabbystilen, fniss...få se om du klarar att bo i ett vitt rum, har nog svårt att tänka mig det, fniss,,,,,kram

LillaFlisan sa...

Jag tror att julstämningen finns i hjärtat!!!

Ta fram ALLT som är JUL för dig!
Skit i om det matchar, vi får inte bli för påverkade av alla perfekta vackra vita bloggar! vi ska ha fram det pynt som har en plats i hjärteroten, som betyder nåt och som väcker minnen (eller som man vill ska skapa nya)

DÅ kommer julstämningen!

Kram

Flisan