21 december, 2008

Regn, och så ännu mera regn

Den här bilden är INTE från i år. Inte ens från förra året.

Nuförtiden har Flora ingen tomteluva om vintern, för hon blev svagt rosafärgat om huvudet. Inte behöver hon luva heller, för temperaturen ligger stadigt på åtta grader och regn. På sommaren har vi 18 grader och regn. Så skillnaden mellan vinter och sommar har suddats ut betydligt...

Som de (o)pedagogiska föräldrar vi är, gav vi barnen pulkor i julklapp för två år sedan. Så fort någon enstaka flinga vågar sig på att singla mot marken, rusar de ut och sätter sig i pulkorna. Det känns lite småtrist att bevittna.
Ibland låtsas de att nattfrosten är snö. Nåde den som påstår något annat!

"Joho, det HAR snöat, det är faktiskt alldeles VITT på marken...!"

Så det gäller att skapa så mycket stämning man kan, inomhus. Här bakas och pysslas nu när vi är lediga.

En och annan ny julsak har det blivit. Tänk att man aldrig kan låta bli?
Den här stjärnan hittade jag på Rusta, jag ville ha en vit stjärna till mitt "nya", ljusa vardagsrum. Men inte spökvit, utan sådär lagom, romantiskt, krämigt gräddvit.
Denna var perfekt!
Den är ganska stor, och så har den en rolig liten rund detalj på varje spets:
De vita smällkaramellerna som jag och min mamma pillade ihop i fjol (eller var det året innan?) hänger nu på den nyss linoljemålade gamla dörren till trappskrubben.
De är superenkla att göra (idén kommer från boken "Vinterns Goda Ting").
Vitt silkespapper, platta toarullar (eller annan papp), bokmärken och pappersspets från vanligt tårtpapper är allt som behövs.
Låt fantasin flöda!De är charmiga i stora mängder. Man kan hänga en stor, fluffig hög på vilken dörr som helst... Bocken är handgjord, från Tjolöholms julmarknad. Han är en riktig tjockis!
Ser ni antalet strån? Visst är han maffig?!!
I soffhörnet häckar Maileg-tomtarna, storlek XL.
De hör också till. Nu är det ganska många år sedan jag köpte min första.
De finns i alla storlekar, och varje år kommer det nya, oemotståndliga modeller.Såg ett tips om att man kan hänga en amaryllis upp och ned, och vattna ned i stjälken. Denna är dock konstgjord. På bilden i tidningen hängde den på mittspröjsen i ett gammalt fönster.
Den har fått en kvist murgröna och ett band (från Maileg) runt stjälken. I brist på gammalt fönster (suck!) fick den hänga på väggen.
En dag skall jag ha ett gammalt fönster, med amaryllis i. Hoppas jag!
Den gamla kälken utanför dörren skulle också ha varit gladare med lite snö under sig. En regnig veranda är vad vi kan erbjuda just nu...
Men snö eller ej, det är skönt att vara ledig! Hoppas att ni njuter lika mycket som jag...
.
Igår var jag och hälsade på Mia med bloggen "Min Inspiration", som invigde sin butik och krukmakeri. SÅ himla mysigt har hon fått det, och jag fick äntligen handla en liten tzatsiki-skål som jag längtat efter. Plus att jag fick med mig ett antal gamla, vackra pepparkaksformar och ljushållare hem (Borås stadsvapen, någon mer än jag som har den pepparkaksformen...?) Champagne vankades det också, för att ytterligare förhöja stämningen!
Och mitt i alltihop dök Mias syster från Nya Zeeland upp, de har inte setts på evigheter så här var intet öga torrt...
.
Imorgon: julmarknad på Liseberg. Det skall bli runt fem grader och sol. Blandade känslor inför den väderutsikten... Men OK, vadsomhelst utom regn är godkänt!

9 kommentarer:

Willewira sa...

Hej Annette!

Hur har jag kunnat missa din sida?? Eller är mitt minne kortare än vanligt??

Hur som helst så får jag berömma dig för din blogg - den är jättemysig!!

Du visar så många saker som jag får ERNST-känslor av (du vet, "det här går jag igång på...").

Rivjärnet - väldigt rolig idé!

Dina pepparkaksformar - så många fina varianter och i sådan härliga byttor.

Maileg-tomtarna - Har länge gått och spanat in dem...

Köket - härligt lantligt! Älskar dina röda gardiner.

Och mycket mer...

Hit kommer jag gärna tillbaka och nu länkar dig också. Hoppas det är OK!?

Du får gärna titta in till mig också... .)

Ha en riktigt skön och härlig jul!
Kram Willewira

LillaFlisan sa...

Vilka härlig bilder du jämt bjuder påa!

Jag är helt betagen av den med guldspegeln och maileg nissarna!!!

Underbar!

En riktigt god jul önskar jag dig!

Julkram

Flisan

Viola sa...

Vilken underbarr julkavalkad hos dig Anette, här har solen lyst två dagar faktiskt! Hoppas ni får en hälig dag, ville titta in och önska er en riktigt God Jul, kram VIOLAN

MiA sa...

Hej Annette!
Önskar dej och familjen en riktigt mysig julafton!!

Kram
MiA

Anneli sa...

GOD JUL OCH MÅNGA KRAMAR/ANNELIE

Unknown sa...

En riktigt vacker och härlig JUL på dig o de dina!

Stor julkram
Malin :)

Gårdsromantik sa...

Kikar bara in och önskar dig en riktigt God Jul!

Kram Maud

SoCal Helene sa...

Hej Annette!
Snubblade in på din website/blogg härom dan och det har varit så härligt att läsa dina tidigare inlägg......Du har en så superfin butik, önskar att jag kunde komma och handla en hel massa men det kan jag ju inte, bor långt borta in Californien men nästa gång jag är hemma och hälsar på så blir det en tripp till Floras Kulle, helt klart!!
önskar dig ett riktigt Gott Nytt & Framgångsrikt År!!
Helene
SistersGiftCompany.com

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Innom for å ønske deg og dine et riktig Godt Nyttår!
Klem