16 juni, 2009

Guldkant

Ibland behöver man lite guldkant på livet, eller hur?IMG_3512

Presentkort på Hagabadet är en typisk "Göteborgsk" gåva som man brukar få vid jämna födelsedagar. Även jag hade ett sådant som samlade damm i ett skåp.

Jag kikade på hemsidan några gånger: "chokladmassage, same-zenkur med varma stenar, Moor-mud, floating..." Min hjärna gick i strejk och vägrade fatta ett beslut!

Så plötsligt var det en månad kvar tills det eländes kortet skulle gå ut. Panik!

Jag ringde Hagabadet, och i ett anfall av plötslig generositet beslöt jag att mannen skulle få följa med.

Det blev samekuren för mig, helmassage med aromolja för honom (jag såg framför mig hur en gympumpad snygg workoutbrud på knappt 25 år skulle knåda hans trötta skuldror med rosenolja. Men beslutet var taget.)

IMG_3493 

Vi anlände redan på morgonen, för badet var vårt hela dagen.
Utrustade med badrock och tofflor klev vi in i varsitt omklädningsrum.

Jag älskar Hagabadets omklädningsrum. De doftar fortfarande gott av linoljefärg.

IMG_3492

Tidigare var Hagabadet (f.d. Renströmska Badanstalten) enda chansen för alla de invånare i den gamla arbetarstadsdelen Haga som inte hade badrum (vilket säkerligen var de flesta), att kunna njuta av ett ordentligt karbad på söndagarna.

IMG_3497

Badet byggdes år 1876 som en välgörenhetsinrättning.

Här kunde man bada i första och andra klass!

(Nuförtiden finns här endast första klass, om man skall vara lite stygg... )

IMG_3495IMG_3496 IMG_3499IMG_3500

Efter en brand 1903 byggdes badet upp igen, och utrustades med en simhall, den äggformade bassängen "ägget", som ser ut precis som den gör idag.

Så småningom blev lokalerna för trånga, och 1956 stängdes badet.

IMG_3487 

I lokalerna tog annan verksamhet vid: verkstäder, teatrar, och föreningar av olika slag. Förfallet satte in, och av den gamla elegansen syntes inte många spår.

På nittiotalet lyxrenoverades badet till sitt ursprungliga skick. Man har bevarat och rekonstruerat miljön från sekelskiftet med tydliga drag av jugend.

IMG_3488

Här simmade vi sålunda omkring i det ljumma vattnet, till rogivande klassisk musik...

IMG_3490   

Samekuren var en upplevelse. Till suggestiv, avkopplande samisk musik blev jag peelad, bubbelbadad, duschad med rosenvatten och masserad med varma, mjuka stenar och björkolja.  

I åttio minuter befann jag mig i sjunde himlen. Allt var genomtänkt och superproffsigt, och man fick känslan av total uppmärksamhet.

Ingen stress. Bara njutning.

IMG_3503

Efteråt åt vi en fantastisk kycklingsallad i Hagabadets restaurang, "Vingården".

IMG_3505 - Kopia  

Vi var avslappnade, loja, glada, mätta och ruinerade. Presentkortet var på noll och väl det...

Sakta strosade vi nedåt Haga och slog oss ned på café Jacob, för en latte med morotskaka.

    IMG_3508

Så här ser gamla skolgatan ut för den som undrar. Här bodde Albert och Herbert, eller rättare sagt, HADE bott, om de funnits i verkligheten... 

IMG_3510

Haga Nygata. Absolut värt ett besök för oss Second Hand, antikvariat, pryl- och café-frälsta...

(Fotnot: mannens massör var INTE en 25 årig läckerbit, faktiskt inte ens kvinna överhuvudtaget. Tur för honom.)

KRAM, och gónatt!

//Annette

13 kommentarer:

Annie - Annalunda Ting sa...

Oj oj...detta måste vi också se till att hinna med när vi kommer upp. Ser verkligen jättemysigt ut! Min tid räcker inte till nåt... håll mina clogs! I morgon ska jag ta mig själv i örat och vara "administrativ".

Kramis och kram även till den kamouflerade...
Annie

Ardisia sa...

Åååh vad härligt det verkar!

Ha en bra dag! Kram Ardisia

Sara sa...

Ojoj vilken härlig dag!

Badhuset ser ju helt underbart ut. Där kan jag tänka mig att man har det bra :)

kramkram

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Wow vilket ställe! Där skulle jag kunna tänka mig att vara en lååång stund och bara titta på byggnden. Föralldel kan jag ta ett dopp och en massagekur också. Det skulle var ajättehärligt!
Kram
MArie

MiA sa...

Fnissar lite för jag har gjort nästan lika. Vi fick presentkort i bröllopspresent som blev liggande (hur de nu kan bli det...) tills det var bara ett par dagar kvar. Då var maken bortrest hehe, så jag utnyttjade bådas själv :D Floating och ansiktsbehandling och lite smått i shopen blev det - bara för mej!!

Lyx i kvadrat!
Kram
MiA

LillaFlisan sa...

Åh, lyllos er!


Kram

Flisan

Viola sa...

Ni kan förlusta er ni....vilket place ni varit på..så himla vackert..dit skulle jag vilja göra ett besök, men vad har hänt med väskbäraren..har han gått med i Björnligan eller....;-D hoppas solen lyser på er oxå, nu har mitt sommarlov börjat...jag bara njuter utav tanken...kramar

Eva Linnea sa...

Vad härligt det låter! Och vilket härligt ställe. Det matchar nog Sturebadet här i Stockholm. Det var länge sen jag var där. Kanske ska göra nå´t åt det?
Kram Eva Linnea

Lilla huset på prärien sa...

Åhhh vilken dröm - vilket ställe!! Dit hade jag gäääärna åkt en dag. *suck* Så härligt!

Tack för att du visar oss :)

Kram Jenny

LillaFlisan sa...

Hejsan hoppsan Flora lilla!

Ja, gustav den tredje var nog en riktigt fjant som de flesta män kan vara som är överintresserade av inredning och mode ;-)!

Så fort du får in träskorna i höst så skriver du en rad för du vill jag såklart göra en beställning......


Nu ser ni till att ha en helt underbar midsommar med SOL och sill och kanske en liten nubbe också!

Hälsa maken!

Kram

Flisan

Gårdsromantik sa...

Men vilket fantastiskt Jugendbad?!

Förstår att det var en njutning!

Jo dina goa föräldrar har varit förbi - så lika varandra ni är du och din mor!!!

Men du får inte visa några bilder på mig!!! - det har din kära far lovat! ;-)
Jag hade cyklat 2 mil och stressat till kunder - du vet hur det är när man har butik! ;-)

Ha det bäst och Glad midsommar!

Kram Maud

Målargården sa...

Meeeen du, vilket härligt bad. Va snäll du var som tog med maken. Så snäll var inte jag när jag i panik fick lov att utnyttja mitt presentkort på ett av våra lokala spa. Jag gottade mig själv, jag!
Så fint det var där. Skall lägga det på hårddisken om jag har vägarna förbi Göteborg någon gång.
Ville bara kika in och önska dig en riktigt go midsommar/ Kram Eva-Mari

Vitt o Vältummat sa...

Vilket härligt ställe! Är det något för en skåning att åka till? Finns det övernattning?
Jag fick en idé när jag såg skåpen. Så ska jag måla våra trista garderobsdörrar (Hopen från Ikea). Tycker dom ser lite gröna ut eller är det grått?
Ha en jätteskön fortsatt midsommardag.
Kram/Åsa