28 mars, 2010

Påskriset

IMG_2249Fortfarande råder det kaos här i hemmet, på grund av alla jobbprojekt som trillade in helt plötsligt. Det känns som om jag lagt bloggen på hyllan.

Om man nu SKALL ha bloggpaus, så har det ändå varit rätt tid på året för det. De kallaste vårmånaderna känns som en transportsträcka. När man  kan spraymåla och sandpappra ute på altanen – DÅ är det vår!

Vi har väl uträknade rutiner för att snabbt få till påskstämningen här i huset. Ner med lådan märkt “PÅSK” från vinden, upp med prylarna, och så är det klart! Sedan kan vi i mån av tid pyssla, blåsa ur ägg och dra ihop ris till årets påskbrasa uppe i backen, den som helst skall vara den största i hela bygden…IMG_2260Riset (med fjädrar i vitt, grått och lavendel) stoppas alltid ned i apotekskruset, modell jättestort, fyndat på Casa Linné för många år sedan. Det är tungt som attan, så riset har inte en chans att välta!IMG_2259

Strutarna från danska Maileg är givna. De går i grå-beige toner, istället för det klassiska gul-orange… Ungarna klär alltid ett eget ris, då med betydligt mer hysteriskt färgval. IMG_2233

IMG_2272IMG_2270

Silveräggen tillverkade vi förra året, med hjälp av ägghängen, silverspray, ståltråd och prismor från Panduro. (Den som vill testa att göra liknande kan få tips HÄR!)IMG_2236

De rosa strutarna är ett färdigt pysselset från Panduro. Jag och barnen pillade ihop dem förrförra året. De blev riktigt fina faktiskt. Men det tog halva natten att få bort allt klister från köksbordet… :)IMG_2237

De sötaste små videkissarna fick jag av svärmor för många år sedan. Är de inte ljuvliga? Troligen är de riktigt gamla. Jag skulle så gärna vilja göra liknande!

Mössan är av sammet i olika grå toner, bladet är utklippt ur en bit grått skinn. Flirtkulan är täckt av en bit trikå och ansiktet är broderat. IMG_2242

Något litet fågelbo brukar det bli varje år. Jag använder tunna grenar av hängbjörk, de är så lätta att böja.  IMG_2255IMG_2256

Äggen är från kalkon, de är inte så stora som man kunde tro, men trevligt prickiga!IMG_2257

 Plåtäggen från Maileg kommer också fram varje år. P4040369B

 Äggkoppen från Rörstrand hittade jag vid en “utgrävning” utanför huset. Vårt hus brann en gång i tiden, så här kan man hitta både det ena och det andra ute på tomten. Riktigt spännande faktiskt! IMG_2262

Plåtasken med påskmotiv fick jag av min snälla mamma en gång, med påskgodis i.IMG_2265

…och så får vi förstås plocka fram förra årets ihoppysslade pappägg (och hjärtan) som vi täckte med bibelblad. Beskrivningen finns HÄR för den pysselsugne!IMG_1845

Barnen vill förstås att påsken skall ha chockfärger! Och det är klart att de får. Så här någonting:IMG_2273

ALLT skall hängas upp i riset, tills grenarna nästan nuddar bordet. Men jag kan leva med det. Påskglada ungar är det bästa som finns!

  GLAD PÅSK

allesammans, om vi inte hörs!

Kram:

Annette

threechicks

6 kommentarer:

Eva Linnea sa...

GLAD PÅSK och på återseende.
Kram

Anonym sa...

Härliga bilder, härlig text, härlig familj..

kram & respekt
Ulf

LillaFlisan sa...

så glad man blir av dina påskbilder! Andas VÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅR!!!

jag har mailat dig!!!

Kram

Flisan

heavenandearth sa...

Hallå i stugan!!

Vilka härliga påskbilder du visar!! Blev sugen på att göra ett fågelbo själv, nu när jag såg ditt fina!! Ser så mysigt ut!

Önskar dig en Härlig o Glad Påsk!!
Kramisar!
Iréne

Home No.1 sa...

Halloj! Härligt...och visst ska ungarna få pynta riktigt och leva ut sin kreativa ådra livsviktigt för dem med ;-)

Glad Påsk! Kram Annica.

Linda Siewert sa...

Den där videkissen var något utav det sötaste jag sett genom tiderna, det är så pass att jag nog måste försöka göra en själv, och då kan jag ju tillägga att jag sällan har lust att pyssla!

Jättefina bilder och grejer i övrigt!

Linda