03 februari, 2011

Spinnmästarevägen - början på något nytt


Och plötsligt slutade hon blogga!

Visst saknar jag det en aning ibland, men framför allt alla härliga människor man lärt känna genom bloggen. Men plötsligt tog livet en oväntad vändning! Projektet som plötsligt tog överhanden är av en helt annan kaliber än vitsprayade loppisfynd, monogramgardiner och decoupage-ägg.

Vi snackar alltså grovarbete. Skit under naglarna. Takfärg i håret. Klädsel som rekommenderas är fläckiga mjukisbrallor från tidigt 90-tal. Men det är värt all möda, för vi håller på att väcka världens vackraste hus från 1911 ur middagssömnen. Här är det: ta-daaa! 


Säg hej till HUSET!
Ja, jag vet. Eternit kan knappast anses vara en skönhetsupplevelse... Men den här glasklara dagen i höstas, med vildvinet klättrandes uppför fasaden, så tänkte jag bort den. Jag såg bara Huset, och dess själ.

För det HAR själ, vårt nya hus! Till exempel så talade det om för mig att det gärna ville vara vårt hus, och att vi skulle köpa det. Det talade till MIG alltså, inte till Mannen... Han kunde inte (eller ville inte?) höra ett smack av allt det som Huset så gärna ville berätta. Han såg bara det han ville se. 

(Trappa från gatan mot trädgård och entré)

"Det lutar utåt gatan" sa Mannen, kikade ut genom fönstren på övervåningen och fick genast svindel. Jag kikade också ut och fick INTE svindel. Som gammal ballongflygare så har jag inga sådana tendenser. Men jag såg att fönsterglaset var gammalt och släppte in ljuset så vackert. Och att man såg flera mil, nästan ända ut till kusten.
(Gaveln mot sydost. Körsbär och fläder, jordgubbar och björnbär.)

Man får en känsla av att vara ute på någon av öarna i Göteborgs skärgård.. Men den skillnaden att det är fyra minuter till IKEA. Det har sina fördelar. OCH nackdelar, bör jag kanske tillägga...
Idag regnar det här i Götet, ordningen är m.a.o. återställd. Regn och fyra plusgrader och mörker och elände, precis som de brukade vara förr om vintrarna! Så jag plockade fram de här bilderna för att minnas hur det var i höstas.

Luften var hög och klar. Himlen var EXTREMT knallblå, helt utan Photoshop. Gräset var grönt och gnistrade i solljuset.
Här uppe på kullen lyser alltid solen. Det är sant! Det kan vara tvärmulet i hela Göteborgsområdet, men minsta lilla spricka i molnen skickar alltid solen åt det här hållet.

Huset är omgivet av vackra gamla murar. Hur gamla vet ingen.
(Vy mot granntomten, vår enda parkering "Var har du tänkt att vi skall ställa bilarna???" reflekterade Mannen när vi kikade på Huset första gången. Där blev jag rätt så svarslös, faktiskt... Tre bilar och inget garage eller ens en gårdsplan?)

Gränsen mellan Sverige och Danmark gick här en gång i tiden. Lindome var danskt, det är lite svårt att greppa.

Bakom vår tomt går en gammal pilgrimsled, en av de viktiga vägar som knöt ihop Danmark, Sverige och Norge. Förr lade man de viktiga vägarna högt i terrängen, för att de inte skulle bli översvämmade och oframkomliga. Här vandrade pilgrimerna på väg till Trondheim, eller Nidaros som det hette då, för att besöka St: Olof´s grav. 
 
För sex- eller sjuhundra år sedan var 20-50% av Europas vuxna befolkning ständigt på vandring. År 1545 förbjöd Gustav Vasa oss svenskar att pilgrimsvandra. Det sägs att han ville få svenska folket att arbeta mer och vandra mindre... Och när semestern sedan infördes hade folk redan hittat på annat att göra. Sportstugor och Mallisresor och grillkvällar, t.ex... 

(Ett litet växthus. Vad har man det till? Måste fråga någon som vet!)  


Trappan upp mot den övre delen av trädgården. Jag älskar trädgården! 900 kompakta, terrasserade, lummiga kvadratmeter. De förra ägarna har lagt ned själ och hjärta här, och det känns. Så otroligt, perfekt LAGOM, i jämförelse med den 6000-kvadratmeters ogräsbevuxna, oanvändbara sluttning som vi har idag...
(Klematis vid entrén. Lycka! Inget har vuxit vid min entré förr!)

För första gången på länge känner jag att jag är HEMMA. Vi har bunkrat med linoljefärg, kalkbruk, golvsåpa och ett oändligt tålamod. Jag drar ned en våd med vävtapet ibland, filar lite i ett hörn och försöker att inte se allt som inte är gjort ännu. Det får ta tid! Inte bara får, det SKALL ta tid. Med plats för eftertanke och lyhördhet. 

Först flyttar butiken in, fortfarande med namnet "Floras kulle". Sedan flyttar vi också, när vi krympt vårt nätta lilla bohag så pass mycket att vi kan få plats...

M.a.o. färdigbloggat om Pyssel & papp, i alla fall för ett tag. Men en renoveringsblogg blir det nog, för att dokumentera framstegen som vi hoppas kommer så småningom. "Före" och "efter" upphör aldrig att fascinera! Frågan uppstår direkt: vad skulle den bloggen kunna heta? Hmmm... vi bor ju granne med August Werners gamla pampiga textilfabrik från 1907. "Granne med Werner", vad sägs om det...? Måste klura lite till! 

(Aug. Werners Fabriker AB, numera Paintballfabriken. Bilden lånad från http://www.img.geocaching.com/)


 Ta hand om er, vänner! Vi hörs och syns i sajberspäjs framöver!

15 kommentarer:

Susanne sa...

Välkommen tillbaka..Undrat vart du tagit vägen...Härligt hus..Kram från Fare

Anonym sa...

Heeej, roligt att höra ifrån dej och vilket underbart ställe ni har,ska nog leta mej dit någon dag!

Kram/Agneta

mariaK. sa...

Vad kul att se ett livstecken från dig!
Ja det är inte lätt att få tid att blogga, när hemmapysslet mer handlar om att riva upp golv och flytta trappor, snarare än att tapetsera och måla lite:-) I know!
Men kul är det, även om man ibland tröttnar en smula!
Vet inte riktigt vilket hus som är ert, men vi hade en häst-och-motorcykelengagerad bekant på samma gata på 80-talet. Kan tänka mig att han bor kvar.
Ska bli spännande att följa utvecklingen med nya paradiset!
Kram, Maria

Unknown sa...

Halloj gumman!
Så här slö i bloggvärlden är jag .. NU fattar jag att ni köpt nytt hus ! Tjohooo va kul. Ser ju helt fantastiskt ut. En riktig dröm, men jag fattar att det jobbas o jobbas.

Vore ju jättejätte spännande om du hann med lite bloggande oxå i framtiden, nu är man ju så himla nyfiken ju.

Stor kram på dig,

Malin :)

Unknown sa...

Jaa ... ha ha ... stackars Niklas, men dem är ju sååå bra på det där ju :)

kram kram
Malin

Maggi sa...

Nämen åh, vilket ljuvligt hus - förstår precis att du föll pladask för det! Hoppas du hinner nu och då uppdatera oss lite, även om jag förstår mer än väl att inläggen inte kan dugga tätt:)
Lycka till med projektet!
Ps. härlig trädgård - jag kan berätta vad du skall ha växthuset till:)
kram

P sa...

Åh, jösses. Jag blev just alldeles nostalgisk och satte mig för att googla namnet på den gata där jag växte upp, och så hittar jag det här! Jag måste bara berätta: Jag växte upp på Spinnmästarevägen, ungefär två hus bort från detta (på nummer 12). Min bästa vän bodde i det här huset under hela min uppväxt, så jag var där flera dagar i veckan. Och åh vad jag tycker om det huset. Jag har så många minnen därifrån att det är galet, och det här huset har alltid gett mig en så speciell känsla. Ibland drömmer jag om det, till och med. Alla lyckönskningar från en person som helt enkelt blev glad av att läsa det här!

Sara sa...

Åh.. så får man äntligen se huset :) Kramkram/Sara

Lilla huset på prärien sa...

Åh vad roligt med ett nytt hus!! Jag önskar er all lycka i världen till detta och ger stryka att orka med all renoveringen. Du är väkommen tillbaka när du känner att du kan och vill!

Kram Jenny

Call Girl sa...

Happy Merry Christmas to all visitor of the site. Your post is Extraordinary and really very helpful for me.
Greeting of Happy New Year also to all.

Thanking you

Call Girls Number

mariaK. sa...

Tittar in för att önska god fortsättning på 2012, och hoppas att det flyter på bra med nya projektet:-)
kram Maria

EM sa...

Hej! Halkade in här när jag googlade på spraymålade möbler, och ser att vi har många gemensamma bloggbekanta. Min man är född i Knipered o det är ju inte så långt därifrån. Vi flyttade från Lindome 1991, men har släkt kvar. Ser fram att få besöka din butik sen... Och kikar in här igen.
Hälsning från elsamarianne

Bangladesh sa...

Nice Post. Really i am very interested to your blog and its presentation.
I will cam back to read more from your awesome blog.

Food Blog sa...

it is a informative and great post to me really.
Thanks for the nice post.

Butik Älva sa...

Hej!
Jag ser att denna bloggen inte är uppdaterad se´n länge...du har roligare saker för dej! Som att renovera hus! :)
Googlade Floras Kulle för att se om jag kunde komma i kontakt med dej där, men hittar inga kontaktuppgifter.
Kan i alla fall läsa att ni skulle öppna upp butiken hösten 2012. Hoppas det har gått lika bra som ni önskat!

Jag har hittat Beth Quinns fantastiska (!!) smycken när jag googlat, och jag skulle vilja beställa hem en del från hennes sortiment.
Ser att du haft det till försäljning, och jag är nyfiken på ifall smyckena är lika fina som de ser ut? Och kvalitén? Undrar oxå över kostnaderna då man handlar från USA, med tullavgifter och annat som tillkommer. Är det överkomligt?

Många frågor, men jag är såå tacksam ifall du har möjlighet att ta dej tid att svara på i alla fall någon av dom.

Önskar dej lycka till med renoverandet - och god fortsättning på 2013!

Hälsningar Jessica, Butik Älva
www.butikalva.se
mail: info@butikalva.se