21 augusti, 2008

Ljuv musik som uppstår

Har någon sett min nya lista, "min musik" här till höger?
Jag har alltid velat ha en sådan på bloggen, och hittade äntligen ett bra alternativ på Deezer.com (Stort tack till Flisan för tipset!)

Första gången jag ramlade in på en blogg med bakgrundsmusik, blev jag lyrisk. "Åååh, vad mysigt!" Man fick en känsla av att få ta del av den stämning som bloggaren ville förmedla.
MEN! Så läste jag en kritisk artikel om detta. "Bakgrundsmusik på blogg eller hemsida ger färre besökare". Varför? undrade jag. Det skulle jag snart upptäcka.
Här skall jag beskriva två skräckscenarion.

1) På mitt jobb, i den svala, luftiga receptionen på det jättestora företaget, med en takhöjd högre än Notre Dames. Fyra tyska affärsmän väntar på taxi. Det är luuugnt...
Lite kaffe, och så kanske man kan smygkika lite på någon av inredningsbloggarna. Men titta? En ny blogg? Vad kul!
Plötsligt, från dolda högtalare någonstans i receptionen, hör man plötsligt musik. På HÖG volym:
"And here's to yoooou, Mrs. Robinsoooon..." (ÅH, NEJ! STÄNG AV, STÄNG AV!!!)
Den knäpptysta receptionen blir ännu tystare. De tyska affärsmännen tittar upp från sina exemplar av Die Welt.
(VARFÖR REAGERAR INTE HÖGTALARIKONEN? VARFÖR SPELAR DET FORTFARANDE, FAST JAG KLICKAT NER WEBLÄSAREN???)
En av männen närmar sig plötsligt disken. Han vill att jag skall ringa taxibolaget och kolla varför den är två minuter sen. Bråttom, bråttom till flyget. Taxin kommer alltid precis när man ringer och frågar. Alltid.
"Jeeesus loves you more than you will knooow, WO-WO-WOO...!!! (FÖRBASKADE...)
Och så, äntligen, blir det tyst. Jag ler krampaktigt, generat.

2) Klockan är närmare midnatt.
Jag: "Gå du och lägg dig älskling, jag skall bara ut på nätet och betala en räkning, pussi-puss, kommer sedan..."
Någon mer som använder sig av detta? Bankaffärer, HA-HA! Ljuva frid, när barnen somnat och Mannen är på god väg att göra detsamma. Kolla lite bloggar, skriva ett inlägg, tiden flyger iväg.
Så plötsligt är klockan närmare ett. DÅ - händer det:
"It must have been LÖÖÖV, but it´s over NOOOW!!!" (NEEEJ! Inte NUUU!!!)
Musiken dånar i huset. Lillungen vaknar och vrålar "JAG VILL HA VÄLLING!!! Ertappad på bar gärning. Smygbloggar på nätterna, jaja baja.

Med detta i åtanke samlade jag igår musik på Deezer.com. När man samlat klart och vill lägga ut sin lista på bloggen, finns där en ruta, "Auto-play" som man kan kryssa bort. Då kan besökaren själv starta musiken, om hon eller han vill.
Jag älskar fortfarande bakgrundsmusik.
Men inte på jobbet.
Och inte mitt i natten...

KRAMAR:
Annette

6 kommentarer:

me and alice sa...

Ha,ha... Vilken härlig beskrivning av bakgrundsmusiken man ibland möts av.
I bland hoppar jag högt när man går in på någon blogg med bakgr. musik. Håller med dig. Jag älskar också musik, men sätter gärna på den själv!
Visst är Mamma Mia en underbar film!!! Längtar tills jag får den på dvd och kan springa runt och dansa här i huset och hoppa i sängen!!
Tack för en härlig blogg!
kram Susanne

LillaFlisan sa...

Ha, ha, ha,!
Ja, jag ska nog kolla upp det där med auto play. Har själv verkligen börjt tröttna på Hallelujah.. ;-)på min egen sida, främst första strofen som hinner gå igång varje gång jag trycker på back pilen!

Floras Kulle sa...

Hi, hi! Din "Halleluja" är ganska milda toner, i jämförelse med annat man kan råka ut för...
KRAM//Annette

LillaFlisan sa...

Nu är hallelujah väck!
Jag gjorde som du föreslog så nu hoppas jag att jag inte ska skrämma slag på folk! Jättebra tips!
(Att man inte tänkt på det innan..???)
Tack!
Flisan

Malin sa...

Hej!
Hihi jag så är det precis!! Jag är inte en så stor fan av bakgrundsmusiken även om det kan vara trevligt ibland. Sen vet jag att "sånt där" tynger ned surfningen/bandbredden också, men jättebra att man kan kryssa bort auto-play =)
Kramar Malin

Annie - Annalunda sa...

Vilken härlig blogg och jag skrattade igenkännande när jag läste det du skrivit ang bakgrundsmusik! Vad bra du skriver!

Första gången här men inte den sista... :)

Kram Annie