16 november, 2008

Loppisdag

Återigen har vi haft den perfekta loppis-dagen!

Av en ren händelse körde vi (de två vintage-brudarna: jag och Marie) förbi ett hus i ett industriområde, som består av två våningar loppis och antikt. Vi såg inte ens 50%-skylten, men NÄR vi gjorde det uteblev inte reaktionen. Klockan var 17:30, en halvtimme kvar. De tog inte kort!

"Var finns närmaste bankomat?" frågade vi den rara äldre damen i kassan.
"Ja, men, det hinner ni inte, och vi har öppet imorgon också..."
"VI HINNER!!!" hojtade vi, kastade oss i bilen och satte iväg mot köpcentrat en bit bort.

Kvart i sex stod vi där utanför dörren igen, flämtande, precis när inbrottsgallret var på väg ned. Som tur var fick de syn på våra besvikna miner och släppte in oss. Följande fick följa med hem:

En... ja, vad är det för något? För tvätt, trodde jag, för fisk, trodde mannen i butiken...
Kul att den var namnad.Handtagen hade vacker form. 200:- kostade tråget. En "färdig-shabbad" golvljusstake i rätt crèmefärgad nyans, skall dekoreras med granris eller lummer till jul.

"Blir nog fin med lite färg", tyckte mannen i butiken, men nehej! Perfekt patina, tycker jag! 25:- var priset.En ny kopp för en tia, till samlingen "gamla-koppar-med-text". Oldemor, är det norska? En härlig smidesljusstake i gammal modell för 20:-.
Det var vad vi hann, på en kvart. Dagen därpå hängde vi på låset, till allmän munterhet...

ÄNTLIGEN: jag fyndade ett spinnrockshjul utan spinnrock! Har tyckt att det har känts lite småjobbigt att behöva demolera en komplett spinnrock för att komma åt hjulet. Men nu är problemet löst!

Jag skall skaffa ljushållare och vackra band eller kedjor, och göra en ljuskrona att hänga i taket. 25:- var priset!Här fanns även vackra gamla ljushållare för julgransljus, 20:-/st.
En skall få pryda den gamla bibeln. Idén fick jag på en blogg, men vilken? Någon som vet? En skinkgaffel med stöd, modell äldre.
En fin gammal krackelerad kanna för en tjuga.
Den här ljusstaken hade rätt form, lite touch av fransk lantstil... ...med blomknoppar som ljushållare.
Men den blev ännu mer fransk med ett tunt lager antikvit sprayfärg!
En sådan här hängare har man sett som barn, sannolikt hemma hos farmor eller mormor, med virkade grytlappar på. 25:- kostade den.
Den fick också bli antikvit. Nu liknar den mer en Kockums-kanna... Julklockan! Visst är den härlig? "Om man putsar den så blir den jättefin", sa den rara damen bakom disken. Nej, den skall få se ut precis så här...
Efter allt detta fyndande var vi alldeles i gasen. Nu hade vi dock inte så mycket kosing kvar. Men den räckte ändå till en runda på Röda Korset i Kungsbacka...

En 5-kronors blomkruka, den skall få bo utomhus.
Ett hyacintglas till samlingen, 5:-. ...och slutligen ett par vackra små raggsockar för 10:-! Ingen av ungarna kan ha dem, men de är SÅ söta, om jag får en kamin någon gång skall de få hänga på den...Igår hade vi butiken öppen igen,och det var SÅ roligt! Nu har folk börjat hitta till oss, och jag fick höra så mycket positivt från kunderna att jag flög på små moln resten av helgen... Vilka härliga människor det finns!

Marie hjälpte mig i butiken.
"Bra för imagen att ha mig här", förklarade hon, "folk tror att det går så bra för dig, att du kan ha en anställd!" (Hmm, det kanske stämmer? Definitivt roligare att vara två, i alla fall!)

Marie är proffs, det märktes ju. Jag stod där som ett fån, och undrade om jag skulle förklara hur kassaapparaten var funtad. Men det behövdes inte alls. Snyggare paket än jag, det gör hon definitivt. Jag tror att jag kan ta ledigt resten av året...

10 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka otroligt fina saker du hittat på loppis. Mycket och fint. Jag gillar hjulet. Jag måste med försöka hitta gamla julgranljushållare

Ha en bra vecka

Kram Lena

Kamomilla sa...

Oj så mycket underabara saker du fyndat! ett sånt ställe skulle man hitta...
Och vad roligt att affären är igång!

Viola sa...

Jo du FLora, här händer det saker som vanligt, hur mycket hann du egentligen på en kvart, så många fina fynd, kransen av hjulet ska bli spännande att få se framöver, här har det inte varit den traditionella loppisen, sängläge sedan torsdag, febern har nu släppt men tror ja håller på att hosta sönder mina revben så det blir ingen skola imorgon, vad härligt att läsa om den svängningen när det gäller butiken, en glad sprudlande Flora som nu ser att kunder hittar! Det ser du väl att det kommer att bli succé! Ha det gott i veckan, kramar

LillaFlisan sa...

Vilka härliga fynd du gjort!

Jag har upptäckt att jag nästan tycket att det är lika kul att läsa alla bloggares redogörelser för sina fynd och se bilder ,som det är att själv shoppa loss, nja, inte riktigt lika kul men väldans roligt!

Kram

Flisan

Unknown sa...

Vilka härliga grejer!
Måste hitta bra loppis nära oss .. verkar lite smådött i vintertid.

Vet du- nu insåg jag att jag inte hade länkat till dig på mitt fina award vi fick från dig - men NU är det gjort minsann!

Kramar Malin

Anonym sa...

Ååhh.. om jag bara hade ett uns av din inspiration. *grön av avund* Jag orkar knappt tänka på påsen där de där nya halvtaskiga gardinerna till v-rumemt ska sys och hängas upp... Månne det vara tröttheten när man har en bebis på snart 6 mån och en treåring som befinner sig i trottsen?
Tycker du hittat underbara saker på din loppisrunda. Man kanske ska åka med någon gång.
Ja ja, jag får suckta och drömma mig bort när jag läser i din blogg så länge.
Kram från Leea

Millas hem sa...

Hejsan!
Vilken tur att ni hann! Låter precis som en grej jag hade kunnat stressa till också!)
Fina saker du fick med dig!

Jag har en ljushållare på en bibel,(och har visat den på bloggen)men är absolut inte den enda. Många bloggare har nog en del samma saker. För vi "smittas" ju med all inspiration! :)

Kram C

Anonym sa...

Vilka fynd du har gjort! Då är det kul att handla. Ja, det märktes i butiken att fler hittat din underbara butik. Kul, tycker jag.

Annie - Annalunda sa...

Vilken massa fynd Annette! Spinnrockshjulsidén var inte dum - kan nog tänka mig att demolera spinnrocken i källaren! Är på väg till Götet i helgen - har du öppet??

Kram Annie

Lilla huset på prärien sa...

Oj som du fyndat! Vad fina strumpor det hängde där i slutet också :) Förstår att det är roligt med en partner/kollega när man jobbar, blir nog lite ensamt annars. Din butik ser så fin ut och jag får helt lust att gå runt och strosa där!

Kram Jenny