11 november, 2008

Mandelmusslor

Farmor och farfar hade ett gammalt torp. Inte det på bilden, men ungefär så stort och falurött. Bakom uthuset växte hallon. Farmor brukade baka mandelmusslor när vi kom på besök, och fylla dem med bär och grädde.

Som barn älskade man inte de där bakverken. Inte gick de upp mot päronsplitten man tjatade till sig på BP-macken på väg ut till torpet. Men mandelmusslor ingår trots allt i det bagage man fått med sig från barndomen. Och i nostalgins skimmer ter de sig oumbärliga på ett gammalt hederligt kafferep!

Anledningen till mitt plötsliga intresse för dessa bakverk, är att jag tagit hem de klassiska, veckade formarna till butiken. Och då vill jag förstås även bifoga receptet på läckerheterna. Varsågoda, här kommer det:


Mandelmusslor
ca 50 stycken
Tid: 2 tim
2 dl sötmandel
4 bittermandlar
200 g smör eller margarin
1 1/2 dl socker
1 ägg
4 dl vetemjöl

*****

Mal mandeln i kvarn ( observera att receptet inte fungerar om man hackar mandeln i matberedare).

Rör rumsvarmt smör och socker vitt och poröst.
Tillsätt den malda mandeln, ägget och det mesta av mjölet. Arbeta ihop degen på bakbordet med resten av mjölet. Låt den vila i kylen minst en timme eller gärna över natten.

Sätt ugnen på 200 grader.

Smörj och mjöla mandelmusselformar (viktigt, så att kakorna inte fastnar i formen).

Nyp bitar av degen och klä formarna. Ställ dem på plåt och grädda 10-12 minuter i ugnen. Stjälp upp kakorna när de svalnat lite. Frys in kakorna om de ska sparas flera veckor!

Fyll dem med sylt av hjortron, hallon eller andra bär, och en klick vispgrädde.

****

Igår hade vi en relativt lugn dag hemma.

Lillungen somnade på soffan, så jag passade på att stoppa äldsta dottern i badkaret och för en gångs skull slippa trängsel. De badar nämligen i baljan de hade som bebisar. Tillsammans. Fördelen är att det knappt får plats mer än två liter varmvatten när de klämt ned sig i den, vilket såklart är billigt och miljövänligt...

Veckans hårtvätt är inte populär. Men nödvändig. Hon gnäller och åbäkar sig och vill inte alls. Jag står på mig och försöker göra pinan kort. Jag passade också på att luskolla dotterns hår. Bokstavligen. Det är nämligen säsong för de små krypen.

Jag passade på att förklara att man inte får löss för att man är smutsig av sig, utan att de t.o.m. trivs bättre i hår som är nytvättat och rent. Dottern sken upp:

"Mamma, om man struntar i att tvätta håret, kryper lössen över till dem som har rent hår då???"

Hon såg min blick som betydde: "Det kan du inbilla dig", och tillade snabbt: "Nej, nej... jag bara undrade. Glöm det".

Ibland är de snabbtänkta, de små liven!


Till sist vill jag bara säga, kära bloggvänner, att fastän Floras Kulle bara har öppet på lördagar, så går det självklart att höra av sig för en titt nästan när som helst, om man råkat förirra sig åt Göteborgshållet! Skulle inte vilja missa chansen att få träffa er, för allt i världen!

5 kommentarer:

MiA sa...

Hej Annette!
jovisst kom de små busfrön här också på den geniala tanken att man kunde slippa tvätta håret när det är lussäsong.. Haha - trodde de ja! ;)

Kram!
MiA

Anneli sa...

Tack för receptet på mandelmusslorna - har fått tag på såna gamla formar, kanske ska baka det innan jag använder dem till det jag har tänkt - Betong...
Kramar/Annelie

LillaFlisan sa...

Dom är väl för roliga dom små busorna.
Nu börjar det direkt att klia bakom öronen när någon nämner löss! hua!

Tack Goa Annette, för din snälla kommentar men du som har det så vackert behöver verkligen INGEN hjälp med att dekorera!

Kram


Flisan

MiA sa...

tack tack :)

Viola sa...

Nästa gång jag förirrar mig åt ditt håll så kommer VIOLAN och kanckar på det kan jag lova dig, det händer faktiskt då och då att jag åker till götet, de små liven kan ibland vara så förnuftiga i sina tänk och då står man där som en fågelholk, fniss....kram från en förkylder VIOla som nu ska dricka honongsvatten, för mycket flyg senaste tiden, två förkylningar på en månad!