21 april, 2008

Älvan och Kungen

När jag ändå nämnt caféet "Älvan och Kungen", kan jag lika gärna göra ordentlig reklam!

Våra gosiga vänner Kari och Henrik har slagit sig in i cafébranchen, och det var inte en dag för tidigt! För varför skulle bara de närmaste vännerna ha förmånen att få ta del av dessa två glädjespridares förmåga att... öööhhh... sprida glädje??? Här hittade jag inte ord... Gå dit själva, så får ni se!

Mitt på gågatan i Kungälv, närmare bestämt på Västra gatan 62, har de tagit över caféet i den mysiga lokalen en halvtrappa ned. Det är ombonat, det är trevligt, det är socialt.
Kari fixar käk med ena handen (GOTT OCH FRÄSCHT sådant!) och vyssjar bebisar med den andra. Inte sina egna, de är liite för stora. Men gästernas. Medtag bebis, gott folk! Kari vyssjar så att ni kan fika i lugn och ro... Om det inte är mitt i rusningen, förstås.
Henrik är hustomte. Särskilt poppis är han hos äldre damer. Laga mat, det kan han också. Jag kan personligen intyga detta, efter ett antal nyårssupéer i det Högbergska residenset! Henrik är en händig karl. Han bygger garage på en helg, av några gamla bitar som han hittar någonstans. Typ så, fast inte riktigt.

Vi besökte dem för ett tag sedan och åt lunch. Mitt i lunchstressen var det inte direkt fotoläge. Men inne på toa...
...hade jag chansen!
Doftljus med kanel, mmmm.... Och jag blev förstås superinspirerad, och rusade direkt hem och letade upp en gammal trälåda att förvara toapapperet i! Observera tavlan med kungafamiljen på väggen ovanför toalettstolen... Helrätt!

Inredningen är rustik och hemtevlig, och det är lätt att känna sig hemma på Älvan och Kungen.

Med andra ord, det känns som om dessa båda har hittat rätt. Och hittar gästerna till caféet så har de också hittat rätt. Och så har de hittat varandra, och BRÖLLOP blir det i september!

PUSS på er!!! Och tack för att vi får vara med!
(Småbilderna lånade från gu-vet-var på nätet...)

Inga kommentarer: