11 september, 2008

En Shopaholics bekännelser


Nu skall jag berätta hur jag fungerar när jag kommer in i en butik. Ett exempel:

Jag har fått ett presentkort på Plantagen. Jag åker dit för att köpa ett par jättestora konstgjorda buxbom-bollar, att dekorera urnorna med utanför butiken.

När jag kommer till Plantagen hittar jag inga stora buxbombollar. Måste fråga. Små finns däremot. Jag köper en som matchar den jag redan har hemma. Tror jag. Det sitter REA-lappar här och var i butiken. OJ! 70% på de konstgjorda pelargonerna som jag velat ha så länge! OCH PÅ EN MASSA ANDRA SAKER!!!

Fort, en korg! Ned åker fyra pelargoner, två vita lavendel, två rosor (till fullpris) och en emaljerad plåthink med trädgårdsredskap i till barnen, så att jag kan slänga plastsakerna.
EN korg räcker inte. Varför tog jag inte en vagn?

Medvetandet blir dimmigt. Vad sjutton var det jag SKULLE ha? Jo, höstblommor till altanen! Inte min starka sida, men i år SKA det bli av. Jag släpar bort mina fynd till avdelningen med växter. Jag tappar saker. Men jag skulle hellre dö än lägga ifrån mig något av bytet...

Nu blir det svårt att balansera alltihop tillbaka till kassan. Jättestora plättar i luften för 29:-! Men jag kan omöjligt bära mer.

Ute vid bilen igen, phu! I kassarna finns all världens konstgjorda blomsterprakt. Rosorna hade inga prislappar på, så dem fick jag för 5:- styck! Jag är euforisk.

Men... buxbombollar? Jag glömde fråga om dem. Bollen som jag köpte visar sig INTE vara likadan som den jag hade hemma, men jag fick den OCKSÅ till reapris! Och presentkortet som jag skulle använda glömde jag bort. Men vad gör det? Jag har FYNDAT!!!

(Är det här ett sjukligt beteende, eller vad...? "Anonyma Shopaholics", här kommer jag!)
Hemma satte jag höstblommorna i en emaljspann vid dörren. Den lilla snigeln ser ut att vara på väg mot prydnadskålen...
Jag åkte till Plantagen igen, lite senare, med svärmor, för en mer sansad shoppingtur. En jättestor plättar i luften för 29:-, och det var allt... Skall så småningom få bo i den vita gjutjärnsurnan.

P.S: Här ser ni älgen som jag berättade om i ett tidigare inlägg! D.S.

3 kommentarer:

A Wild Thing sa...

Beautiful, beautiful...the flowering kale and your blog.

sharon-Iowa, USA

Viola sa...

Hallå där, tycker nog att beteendet verkar bekant, vad skulle jag handla egentligen och så konmmer jag hem med nada av det jag skulle inhandla, nu är det på gång alltså, när slår dörrarna upp? Lycka till, VIOLAN

Ofelias Hus sa...

Åh, herregud vad du har rätt, precis så där är det...
Gubben min brukar fråga -vad är det du ska ha egentligen?
när jag skyndar mig mot rea-hörnen.
-Det kan jag ju inte veta förrän jag har sett vad som finns, eller hur??
Det räcker ju att jag ser lite röda lappar här och där så är jag igång...skönt att se att jag inte är ensam om det beteendet, hi-hi..

Kul med älgen!
Kram
Anette