07 september, 2008

Älgar och barnmöbler

Så var det måndag igen. Helgen försvann i ett nafs, i fredags kväll tapetserade vi kompisen Maries yngsta dotters rum (dock inte rummet på bilden ovan! Vi kommer till det...). Mannen passade barn och fixade kvällsmat, jag och Marie tapetserade (lite girlpower över det, eller hur??)

Marie värnar om den franska, vita lantstilen och hade hoppats på en skirt, gammaldags tapet att matcha med vitmålade jugendmöbler. Icke. Det blev randigt i silver, fondvägg i svart med silverfärgade blommor och knallcerise "Klippan"-soffa till det... Marie har lovat att visa bilder på projektet på sin blogg, Huset Elliot.

Vi tog bara en enda stackars fikapaus. Och mitt i den hembakta kokosbollen kom en jättestor, skabbig ÄLG klivande i sakta mak utanför panoramafönstret! Rakt igenom villaområdet, in i grannens trädgård och körde in sitt enorma huvud in i det dignande äppelträdet... ("En Älg i Paradiset", kunde ha varit titeln på den tavlan...!)

Det var en pampig syn. Vid ett tillfälle vände den sitt enorma huvud emot oss och stirrade en lång stund. Den hade koll på oss, helt klart. På tio meters avstånd med bara ett tunt glas emellan, var det nästan lite läskigt...

Vi fotade och filmade förstås. Ända tills grannen fick syn på oss, och förnärmat drog ned persiennerna... Han såg inte älgen inne i trädet, men han såg OSS, tre vuxna och fem barn, med videokamera och all möjlig teknisk utrustning riktad mot hans hus! Marie tyckte att det var lätt pinsamt, ny i grannskapet som hon är...
Så hon kastade sig på telefonen, ringde Eniro, fick telefonnumret till grannen med hjälp av adressen, ringde upp och förklarade att det stod en älg inne i äppelträdet! Grannen fattade snabbt galoppen, slängde dödsföraktande upp ytterdörren, och älgen satte av nedför gatan.

Slut i natur-rutan.

Tapetseringen blev så småningom klar, vid ett-tiden på natten. Det här med barnrum är en känslig fråga. De små liven måste ju få ha lite medbestämmanderätt, men man ÖNSKAR ju att de väljer som mamsen!

Danska Oliver Furniture har en fin hemsida, där finns barn- och vuxenmöbler som passar ypperligt i den ljusa, lantliga stilen. Citat från hemsidan:

"Er man opvokset ved vandet, hvor strand og sommerhusstemning er baggrund for alt hvad man laver, så afspejler det sig.

Det er fra dette enkle og ukomplicerede sommerhusliv den største inspiration til Oliver Furniture er kommet.

Møblerne er tegnet med et ønske om at skabe noget enkelt der samtidig kan tale til hjertet."

Personligen blandar jag helst upp det nyproducerade med blocketfynd. Just nu jagar jag en liten kökssoffa eller en växasäng till sjuåringen att sova i. Får nog bli en tur ut på Blocket i eftermiddag...





Finns även vuxenmöbler i stram, klassisk stil. Svart är fint som kontrast mot det vita.
Ser precis ut som min (dalablå) kökssoffa!

Bellman-stolen i förenklad tappning.
Igår kväll fick jag ett kreativt ryck, och kastade mig över pärlspontpanelen i köket med den ljust gustaviansk-grå färg som jag förbrukat en hel del av på sista tiden. "The Point of no Return"! Nu har jag målat en meter av panelen, och det finns m.a.o. ingen chans att ångra sig.

Snart är bastupanelen borta!

5 kommentarer:

Viola sa...

HALLÅ ANETTE, HAR DU FÅTT MÅLARMANI, VET HUR DET ÄR, BODDE I PYTSARNA HELA SOMMAREN, HAR EN DEL SAKER KVAR SOM LIGGER OCH VÄNTAR MEN NU FÅR DET BLI EN PAUS. MÅLANDET ÄR ANNAR SÅ HIMLA TILLFREDSTÄLLANDE, DET BLIR JU SÅ FINT OCH VACKERT MED EN GÅNG. HOPPAS ALLT ÄR BRA, VAKNADE TILL ÖSREGN IGEN, VAR BARA ATT GÅ UT MED GAMLA LABBE OCH VI KOM IN SOM TVÅ DRÄNKTA KATTER. NU ÄR DET DAGS FÖR ANDRA SVÄNGEN OCH VÄDRET HAR INTE BLIVIT BÄTTRE. HÄR SKA NU PACKAS PAKET OCH SÄNDA SKA SÄNDAS. HAR VARIT OCH JOBBAR PÅ SKOLAN UNDER FM. SÅ NU IN OCH KOLLA AV EN STUND PÅ BLOGGEN. DEN KAN MAN BLI KVAR I LÄNGE SÅ DET GÄLLER ATT SLITA SIG DÄRIFRÅN EFTER ETT TAG ANNARS HAR EM BARA FÖRSVUNNIT. HA DET BRA I VECKAN, VIOLA

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Uahhhh, hva sier du?? En stor elg .Jammen så bra at det var et tynt fønster imellom dere og elgen hi hi.

Må smile... det er vel ikke akkurat en levende elg man forventer å se når man skal tapetserer et barnerom.
Det er et vakkert syn med ville dyr spaserende omkring, selv om jeg blir litt sjelven når jeg treffer på store dyr.

Så mange fine bilder hos deg, her var det kos å være. Kommer nok på besøk igjen.
Klem

A home far away sa...

Oj så många fina vill-ha saker du visar!! Och det är såå fint med pärlspont, helst vit då, hihi!

Ha en fin kväll
Kram Gunilla i ett sömnigt Singapore

LillaFlisan sa...

Men gud så annorlunda, en ÄLG i äppelträdet!!!???
Det hade man velat se!
Själv vaknade jag tidigt en morgon på landet när jag var i 7-års åldern. Jag skulle gå ut till "hemlighuset" och mitt på farstukvisten stod en KO.
Hon hade rymt från bonden i granngården och helt sonika klivit upp för de fem trappstegen och fastnat på farstukvisten. Den var ju för liten så kon kunde inte vända sig om!
Gissa om mina föräldrar trodde mig när jag sa att det stod en ko på trappan!
Kramar Flisan

** sa...

Surfar runt lite på nätet och fick träff på din sida, snubblade över detta inlägg. GUUUD vilken fin skrivbord/byrå/skänk (kan inte minnas vad de brukar kallas för ...). Vart kommer den ifrån? :-) Känner genast ett stort habehov till nån av döttrarna framöver ;-)