15 september, 2008

Hallmöbeln och annat pyssel

Hur stressigt det än är just nu - är livet värt att leva, om man inte får pyssla lite? Så det fick bli ett par snabba projekt ändå.

Jag fick en hallmöbel efter min faster, som också har tillhört farmor. Jag har tyckt om den sedan barnsben, sedan första gången jag såg den.
Men nu har jag ju en paus i det mörka, mahognybetsade tillstånd jag varit i de senaste åtta åren. Dessutom har den kära möbeln blivit ganska sliten med tiden...
Grönt kakel? Mjaaa... Jag var ute och tittade på Fired earth´s hemsida, de tillverkar kopior av gammalt Delft-kakel.
Praktiskt paraplyställ...
Snabbt som ögat bestämde jag mig för att trots allt piffa upp arvegodset, skruvade loss krokarna, lyfte av speglarna och skred till verket. Ett par timmar senare var det klart:Hallen blev något mera "Carl-Larssonsk"... Och fort gick det, tack och lov för sprayfärg! Fast jag gjorde ett misstag. Speglarna visade upp den bruna baksidan ganska tydligt. Tänkte inte på det! Jag fick ta loss dem igen, och måla även bakstycket. Farmor samlade på hattar, och hade en enorm samling. Så på de här krokarna har det hängt många.Även kaklet fick bli vitt...
...i väntan på dessa tre skönheter!
Här har jag hängt på lite mer kläder. Så här kunde en hallmöbel ha sett ut i den bästa av världar. Glöm det, med andra ord. Detta är sista gången vi ser den här möbeln på länge. Den kommer snart att vara dold i drivor av barnens utrustning... Men man kan ju få njuta en liten stund!
Här skall vi ta upp en dörr någon gång i vinter, därför är här inte målat som resten av hallen. Säkringsskåpet skall döljas eller flyttas - det är fuuult!!! Man blir hemmablind om man inte åtgärdar med en gång...Projekt nummer två var något mindre omfattande:
Jag "Googlade" fram ett antal notblad och gamla franska dokument, printade ut dem på vanligt papper, gjorde små paket av fyra små vita IKEA-tvålar och knöt snören om. Dekorerade sedan med små franska medaljonger som jag fått av Marie.
Riktigt rart blev det! Racer-pyssel mellan jobbet och kvällsmaten... Côte Bastide-tvålen i linneduk har har snart antikvärde, jag haft den i säkert tio år. Jag har aldrig nänts använda den.
Skäms på mig! Tillbaka till jobbet!
Ta hand om er allihop, skall försöka hinna läsa några bloggar ikväll, och se vad ni pysslat med sedan sist.

8 kommentarer:

S o F sa...

Vilken charmig och unik möbel och så himla snygg i vitt.

Kul att ha nåt personligt, som inte alla andra har och med historia bakåt i släkten.

Ha det bra!

Gårdsromantik sa...

Visst är det konstigt - när man har som mest att göra blir man som mest sugen på pyssel.

Den där hallmöbeln var verkligen vacker och unik.

Kram Maud

Älfgärdet sa...

Vilken underbar one of a kind-möbel!

LillaFlisan sa...

Du har helt rätt, vad vore livet utan lite pyssel??? Hatthyllan blev verkligen fin och vilken bra ide till tvålarna. Själv håller jag på att ta bort MILJONER med häftstift i mässing på en av mina små rokokokarmstolar. Dom ska ju målas och kläs om, men innan man kommer dit... Hua!
Fast precis som du så har jag ju inte tid... Fast det där med städningen t.ex. kan man ju alltid ta en annan dag ;-)
Kramisar Flisan

Viola sa...

Jisses så vacker, jag blev helt hänförd av den gamla hallmöbeln, har aldrig sett något liknande osså vit, blev så fin! Hur i jösse namn hinner du med allt, här har jobbat i skolan till 14 och varit och köpt blommor, lagat mat, jobbat med butiken 4 tim och nu är kl 22.00, helt slut, snart natti, natti och ny lång skoldag till kl 18 imorgon, tiden har svårt att räcka till för mig just nu men på torsdag åker jag till lillesyrran på Österlen, så skönt! Hur går det med?????Kram VIOLAN

Anonym sa...

Hejsan!

Vilken fin blogg du har!

Hallmöblen blev ju jättefin.
Kul att ha nåt som gått i arv.

Ha en fin dag!

Kram Bodil.

Anonym sa...

Hej!

Vad kul att vi hittade varandra. Fiiin blogg du har.

Mysig jugendbagrund till sidan, hallmöbeln blev underbart vacker i vit och hur söt är inte du (för jag antar att det är du) från 1970!!!!
Det är jus om värsta vintagekortet!!!

Kram Lena

LillaFlisan sa...

Hemligheten bakom hjärtan eller runda kransar är STÅLTRÅD! Jag köper najtråd på Clas Ohlsson den är tillräckligt hård!
Jättebra att ha hemma till det mesta!
Kramar Flisan