01 september, 2008

Målar-tajm!

Det kan inte hjälpas, jag måste bara visa mina målarprojekt! Skulle tro att jag är speedad av trötthet, så jag bloggar på av bara farten.

Röda korset säljer blomkrukor för EN KRONA just nu, här hittade jag en som är fin i modellen, men finishen lyser 1996 (samma färg som mina sovrumsväggar hade då, med tre lager lasyr...)

Nedan ser ni krukan, målad med lackfärg (tre lager), och reliefen strök jag lite på med fingret, doppat i kimrökssvart linoljefärg. Och så i med en vit Mårbacka - klart!Hyllan fick jag ärva efter min faster. Den var fin i formen, fast inte så gammal och den bruna färgen var inte jätterolig. Den målades också med vit lackfärg, halvblank, och får tills vidare stå på den lilla buffén (som jag målade vit redan 1993). Fotografierna blev fina här. Jag älskar den gamla modellen med bara glas - så långt ifrån "Clips-ramar" man kan komma!!!
Den gamla skolplanschen fick komma ned från vinden igen, den passade jättebra här. Jag köpte den när jag som sjuttonåring flyttade till en egen (gammal) lägenhet.

"Ha, ha!" skrattade Mannen, "Du ville skicka iväg den, jag ville behålla den!" (oj, så var det visst! Jag var lite trött på den. Pinsamt att erkänna nu... Sensmoral: man skall spara ALLT, för säkerhets skull!)
Kronan är från min (blivande) butik, finns även i rost och antikguld. Den lilla tavlan till höger hängde i flickrummet hos min mormors syster, någon gång på tjugotalet eller så. Hon är så söt! Jag tänkte scanna henne, och sätta som motiv i de ramar jag kommer att sälja i butiken. Har påbörjat en samling av koppar med text på (johodå Viola! Jag såg din fina kopp!)
Den högra med "Jag gratulerar" brukar jag placera på frukostbrickan när någon i familjen fyller år, med ett värmeljus i. Då lyser det så vackert igenom det tunna godset. Änglavingarna (från Filipiniana)var tidigare guldfärgade, nu är de vita! Fick det som utmaning av Marie på Huset Elliot... Svärdet som hänger på väggen intill har jag ärvt, det är gammalt. Inskriptionen är på Franska, någonting med Preussiska armén? Jag förstår inte riktigt, inte mannen heller trots goda språkkunskaper.
Skidan är avbruten, och ihoplödd med själva svärdet, så det går inte att ta ut.
Det var hyllan, det! I nästa avsnitt: piedestalen..

8 kommentarer:

david santos sa...

Great!!!
Congratulations.

Viola sa...

Hejsan, ja du är på gång det känns verkligen, nu börjar välan jag tjata oxå som maken, när ska du öppna du verkar ju ha ett lager hemma med fina saker. Hyllan och krukan blev ju så vackra, , kan se att mitt namn nämns, jodå gamla vackra koppar med namn det har jag , det är bara att du hälsar på igen... Själv har jag en som jag handlade förra veckan där det står farmors kopp på. Kan ju bara bli farmor och nu när dom har gift sig så kanske....ja dom har precis kommit hem från NY och inte sett mitt senaste tilltag, men dom är vana. Sagt att den där sk stå där den står i hyllan som prudnad, så rar m. gamla rara rosor och den lyckliga dagen när jag blir farmor ska det drickas ur den för första gången, så tokig är jag, ha en bra måndag, här är en som är morgontidig, kramar VIOLAN

Ulli sa...

Hittade din blogg via Inredningsbloggar. Vad fint du gjort! Lite färg kan göra susen. Återanvändning är inte fel. Ibland är det faktiskt bra att inte slänga. Man kan ju vilja använda det igen. Det kluriga är bara var man ska förvara det man inte använder....

Ha en bra dag!
Kram Ulli

Pernilla sa...

Tack för den fina utmärkelsen! Den gjorde verkligen min dag!

/Pernilla

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Hejhej!

Måste bara skriva en rad och säga att din kruka blev kanonsnygg!! Vit färg kan verkligen förändra den mest hopplösa tingest till en riktig skönhet!

Kul att få se de andra detaljerna oxå. Svärdet var läckert!

Kram Annica

Ofelias Hus sa...

Så fin hyllan och krukan blev, tänk vilken skillnad lite färg kan göra. Hyllan passade perfekt på skänken. De hör liksom i hop...
Kram
Anette

LillaFlisan sa...

ÅHHHHHH så fint! Jag gillar precis ALLT!
Kram Flisan

Designe sa...

OJ va snygg urnan blev i vitt! ..ja hyllan med. Kram :)