04 september, 2008

Shabby Chic a´la´Rachel

Igår gick vår bil sönder. Den bara vägrade starta utanför affären.
Säkert inget allvarligt fel, men två bil-UFO´n som vi vet inte ens var tändstiften sitter.
Så varför har vi gamla bilar som knappt hänger samman? Man undrar.
En gång SYDDE vi fast spoilern där fram, när vi hade bråttom iväg och f-nskapet lossnade. Det är sant! Med borrmaskin och snöre.
"Vi fixar det sedan", sa vi då, den där gången för tre år sedan. Snöret är kvar (fyra stygn).

Så idag, så gick bil nummer två sönder OCKSÅ. En kilometer ifrån uppfarten, på väg hem från jobbet. Mannen bogserade hem mig med sin brors gamla bil, som lägligt nog står parkerad hos oss.

Sedan tog han med sig min kamera och åkte iväg på svensexa. Så här sitter jag, deppig och kameralös, och behöver verkligen tröst-blogga! Vad gör jag?

Jag satte mig vid datorn och gjorde en googling på "Shabby Chic". Då fick jag bl.a. upp Rachel Ashwell, som anses ha lanserat uttrycket Shabby Chic på åttiotalet. Hon växte upp i ett hem med böcker överallt, pappan hade ett antikvariat. Mamman köpte och renoverade gamla dockor och dockkläder. Det spelades, syddes och målades så det var ingen hejd på det.

Citat från Rachels blogg:

Jag gick förväntansfullt in på Rachels hemsida, www.shabbychic.com, men jag får nog säga att det motsvarade inte min bild av vad Shabby Chic står för. Lite för chict, och lite för lite shabby, kanske man kan säga... I alla fall väldigt amerikanskt. Och samtidigt lite åt Laura Ashley-hållet. Fast jag GILLAR ju Laura Ashley! Äsch, någon som förstår vad jag menar?

Jag föredrar den lite råare, okonstlade, franska varianten. Det får inte bli FÖR gulligt och tillrättalagt. Gränsen är hårfin men tydlig. Men nu talar jag för mig själv! Rachel har nog bara haft scenografer som inte förstått hennes filosofi...

Hittade ändå lite vackra bilder att förgylla er kväll med, kanske någon kan inspireras mer än vad jag gjorde. Lite fint var det allt ändå - varsågoda! Denna tycker jag är kul... en Shabby Union Jack!Är inte denna väldigt lik IKEA´s "Alvine"...?

Favoritbilden! (På vita innertäcken???) Det är för all del kul med glassiga bilder. Men själv inspireras jag mycket mer av det som ni bloggtjejer, ofta med små medel och mycket fantasi, skapar därhemma och delar med oss andra. DET är äkta inspiration!

4 kommentarer:

LillaFlisan sa...

Håller med dig!
Såg mycket E- television för en 10-15 år sedan, där hade Rachel en egen show. då var det verkligen loppmarknader, återanvändning och budget varianter som gällde där hon målade, sydde och pysslade själv med mycket små medel. Stilen var verkligen inte riktigt vad den är nu för tiden....
Ledsen för det där med bilarna, (om det bara inte vore så dyrt å laga dem också!!)
Kram flisan

Floras Kulle sa...

OK, skönt att höra, då var det nog inte inbillning ändå... "Shabby goes Hollywood?!"
//Annette

Mjuka sa...

Va roligt att du tar upp detta!!Det vi kallar shabby chic är nog en försvenskad variant. Det handlar nog om mycket begagnat och blandat med nytt. Att det vi gillar allt vitt har inget med shabby chic att göra. Rachel är ju den som myntat begreppet.Håller också med dig att man får rolig inspiration av andra bloggare, men lite ögongodis är aldrig fel. Kul att kika in till dig förresten, ha det gott
kramkram Malin

Viola sa...

Hej Anette, lite väl glassigt kan man väl tycka, känns inte som den"genuina" shabby som jag gillar, men klar behållning med alla vackra bilder, var inne och kolla. Ja , då vet ni vad ni ska göra då, laga bilar eller kanske diskutera ett nytt inköp. Bilar som man inte kan lita på är ju ingen hit. Här åker jag till landet i morgon och det ska bli regn hela helgen. Va bra, då kan jag vara inne och slappa för en gångs skull, läsa en god bok, tända en braasa och trotsa regnet i svampskogen, ha en skön helg, vi höres, kram VIOLAN