02 oktober, 2008

DVD-skåpet

Det här är CD- och DVD-skåpet Leksvik från IKEA. Design: Carina Bengs.
Man kan anpassa hyllorna så att det passar till vilket som. Oerhört praktiskt.
Jag tycker lite synd om Carina Bengs ibland. Jag gillar verkligen hennes möbler, och de är fantastiskt fina när de kommer ut. Men så känns det som att efter några år så måste IKEA dit och tafsa på hennes design. Vem bestämde till exempel att Leksvik-serien inte längre skulle finnas i den vackra varmgrå färgen?
Redig kvinna fixar därför själv. Här behövdes en ansiktslyftning! Fram med den stora burken S2005-Y30R.
Jag målade lite tunnare på dörrarna, så att träet skymtar igenom lite grann. Det blir fin struktur då. Här har jag målat ett varv. Överskottsfärgen på glaset tas enkelt bort med rakblad efteråt.
Så här blev det! Barnens filmer är i tryggt och elegant förvar bredvid TV-skåpet.
Mannens krav för att jag skulle få ha saker ovanpå, var att det skulle vara okrossbart. Det här är trots allt barnens skåp. Vad som helst kan hända, m.a.o....
De något oputsade (välanvända) mässingsljusstakarna kommer från Gusum, ett arv efter min morfar. Tanken var att ha ett smårutigt tyg innanför dörrarna, eventuellt i rött och vitt. Men så hittade jag detta på IKEA, "Anneli" för 59:-/m. Jag tror att det är en 1700-talskopia. De är trädda på gardinspiraler (heter det så?) upptill och nedtill.
Ovanför hänger en änglabild från Le Crapaud.
I kvällsljus. Det är skönt när man avslutat ett projekt, eller hur? Det där skåpet har stirrat på mig i flera månader från ett hörn av rummet (Vilken tur att vi inte har TV! Hur skulle man hinna med det OCKSÅ???)
.
Snart dags för fredagsmys, men innan dess lite finputsning i butiken. Jag har beställt en kassapparat, den kommer nog med posten idag (snart finns inga undanflykter längre...)
Lyckas nämligen inte få bort den felaktiga texten på kvittona, så de Blocket-fyndade apparaterna får nog ställas på hyllan så länge. Finns det någon teknisk människa som vill köpa två fungerande kassapparater? Billigt...?
.
Trevlig helg på er alla!

7 kommentarer:

MiA sa...

Hej Annette!
Skåpet blev ju ursnyggt! Tänk vad lite färg åstadkomma :) Gillar din nyans på grått - ska kolla in det färgnumret och jämföra med de vi har använt.

Ha en underbar dag!
MiA

S o F sa...

Håller med. Tycker det är så härligt när man kan gå och njuta av det färdiga projektet. Det kan jag göra läänge efteråt.

Bra jobbat med skåpet, det blev jättefint!

Trevlig Helg!

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Hej Annette!

Superfint blev skåpet! Konstigt att ikea inte har den färgen längre! Jag gillar tyget oxå. Passar kanonfint i skåpet!

Kram Annica

Gårdsromantik sa...

Men så snyggt skäpet blev!

TYget var ju superfint och superbilligt!

Kram Maud

Anonym sa...

Men...

Såå fint! Jag gjorde oxå om ett tv skåp på liknande sätt för flera år sedan till syrran, det blev ju en sådan skillnad.

Tyget gillar jag, har själv köpt ett likadant som jag sytt duschdraperi av

Ha en skön helg

Kram Lena

LillaFlisan sa...

Hihi! Så kul att se "MITT" skåp...När vi flyttade in i huset behövde vi ett skåp till dvd filmer och något att ställa platt-tv:n på, Jag hade tre krav. Det fick vara max 20 cm djupt, det skulle vara vitt och passa in bland övriga möbler.
Jag letade ihjäl mig till vi hittade detta skåp. Så jag gjorde som du... Målade det vitt(inte helt enkelt att få färgen att fästa)
Jag har dock vackra omslagspapper eller tapeter på insidan av glaset och så byter jag allt efter årstider eller att jag byter färg i tv- rummet.( Har vitt som bas på väggar och soffor sen byter jag kuddöverdrag, dukar och matta, konstigt men det förändrar faktiskt hela rummet)
Och jag FATTAR inte heller varför IKEA tog bort den grå färgen???

trevlig helg på dig!!!
Imorgon är det min tur att åka på antikmässa!!! :-)))

Flisan

Viola sa...

NU ÄR DET KÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖRT!

LÄSTE ORDET KASSA-APPARAT!

NU KAN DU JU INTE FÖRHALA DET HELA LÄNGRE!

SLÅ NU UPP DÖRRARNA!

HA ENSKÖN HELG, PUSS OCH KRAM VIOLAN