06 oktober, 2008

Torpet Brobacken

Idag skulle jag stolt ha visat upp helgens loppisfynd. Det blev shopping utan dess like, för under tvåhundra pengar. Men bilderna befinner sig i datorn hemma, så det fick bli en tur på Hemnet istället!

Apropå shopping, har ni hört om den nya trenden "köpstopp"? Den går ut på att avhålla sig från shopping i ett helt år, för att bryta konsumtionsmönstret. Undantaget är mat och medicin, och om man absolut behöver något, så får man köpa det, men begagnat. Jag och vännen Marie hade en djupt filosofisk diskussion angående detta.

"Vi som köper det mesta på loppis, då?"
"Ja, det måste ju räknas som köpstopp, eller hur?"
"Men vem avgör vad man absolut behöver, kan man hävda att man absolut behöver en gammal tvättbräda eller en ljusstake?"
"Visst kan man, man behöver dem för sin själsliga ro!"

Sådär gick vi på, samtidigt som vi tapetserade Maries äldsta dotters rum. Nu känner vi oss faktiskt riktigt trendiga, som inte tär på jordens resurser mer än nödvändigt...


(Läs mer på "Köpstopp", Ankis blogg, kvinnan som gjort det!)


Åter till Hemnet!

Jag hittade ett mysigt hus i Lerum: Visst är det fint? Men det ligger i Lerum. Inte SÅ långt bort, men tillräckligt för att kännas som utanför mitt revir.
"Torpet Brobacken.

Byggnaden antas vara uppförd under 1800-talets förra hälft, och förvärvades 1859 av smeden Jan Karlsson. Han etablerade en smedja tvärs över landsvägen, och bosatte sig senare på Brobacken 11 som uppfördes kring sekelskiftet.

Torpet Brobacken som i folkmun kallas för "Röda stugan", har tidigare använts som länsmanskontor, modebutik samt fotoatelje. I dagsläget bedrivs rörelse iform av antikhandel.

Byggnaden har omsorgsfullt renoverats både in- och utvändigt, med tidstypiska detaljer välbevarade. Den dekorerade panelavslutningen vid takfoten är ett klassiskt formspråk, som återfinns hos en rad andra äldre byggnader.

Lokalerna passar utmärkt till att bedriva rörelse i, och det centrala läget intill gatustensbelagda Brobacken samt närheten till både torg och pendelstation borgar för positiv utveckling. På övervåningen återfinns idag en inredd övernattningslägenhet med fullt fungerande pentry".
( Titta, det är ju vårt köksbord!)






Visst var det fint, men nej, det blir nog till att leta vidare. Inom reviret.

11 kommentarer:

Anonym sa...

En sak ska jag tala om - nu när jag är mitt uppe i en flytt och nödgas ta fram alla undanplockade saker och blir förskräckt över att vi har så MYCKET saker så är det nog läge att försöka övertala mig till ett köpstopp.... just nu tror jag det skulle funka!

MiA sa...

Jag försöker mej på nån form av köpstopp varje vecka eller så.. men hittills har det lyckats synnerligen dåligt.

Himlans gulligt hus!

Ha en underbar kväll!
Kram
MiA

Annie - Annalunda sa...

Underbart torp men absolut utanför mitt revir! :) Köpstopp???? Nja...jag sällar mig nog till er filosofi!!

Stor kram Annie

Viola sa...

Köpstopp för VIola, nej det skulle jag nog inte klara av, men som sagt med mesta´inhandlas ju från loppis, hinmla mysigt hus förresten, tänker på Anna och hennes vackra butik i det gamla rosa huset som jag var i i helgen, det röda huset kanske något att driva butik i, eller? Är ni på gång at byta bostad? Här orkar jag nog inte flytta mera, men då och då far tankarna iväg som vanligt. Har alldeles för mycket att packa ner känns det som, ha en bra dag, kram VIOLAN

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Uff ja, det kan man tenke på..kjøpestopp..spesielt for oss bloggere. Det handler jo mye om shopping eller hva?!
Men noen småsaker må man kunne unne seg en gang i blant. Det er jo ikke saker til millioner av kroner som vi kjøper, men heller en hundrelapp her og der. Loppissaker er jo en form for gjenbruk så det behøver man ingen dårlig samvittight for synes jeg.
Ha en flott dag.
Klem

Viola sa...

Du Anette, det finns inget som kan få mig att gå igång som en härlig loppis! kram VIOLA

Anonym sa...

NÄR FLYTTAR VI IN???
UUUUNDERBART hus!
Wow!

Men jag förstår att det blir för "långt" bort..

Puss

Titti underkalas-eken sa...

Åh, uppfattade jag dej rätt? Har Ikea strykbrädor i trä??!!! I sådana fall; Wow! Det bara måste jag ha i sådana fall! Vilken Ikea var det du såg det på? :D /Kram från den supernyfikna Titti

Titti underkalas-eken sa...

Hittade strykbrädan på deras hemsida! Tusen tack för supertipset!! Jag har så länge velat ha en sådan! Pefekt!:D Kraaam! /Titti

LillaFlisan sa...

KÖPSTOPP!
Jag som som handlar hela tiden men jag tror nog att mat och medicin är det enda jag inte köper begagnat.
(bortsett från dotterns MÅSTEN:)
Möjligen kan jag handla lite underkläder och strumpor på HM (där går gränsen för mitt secondhand handlade.) ja å så skor förstås fast inte så ofta, dock! men mer än så är det inte...

Så jag är ju en perfekt kandidat för köpstopp (ingen större förändring alltså)
Detta ska jag genast meddela mannen, han som tror att jag har köpmani (har jag nog också..)
:-) Ha! här är en som har köpstopp!!


Flisan

Anonym sa...

Tur att du inte köpte det, verkar som de skall riva det huset nu: www.bevarabrobacken.nu