22 oktober, 2008

Göteborgs Choklad- och Karamellfabrik

Hallå? Finns här någon som är vaken, utom jag? Rackarns, nu har jag vänt på dygnet igen. Imorse fick jag sovmorgon (en rejäl!) och då går nattsömnen förstås åt skogen...

Jag lovade ju att återkomma med bilder från Göteborgs Chokladfabrik, där jag och vännen Marie rusade in för ett par veckor sedan och rafsade åt oss en låda med smarriga chokladbollar. Här kommer de!

Kronhusbodarna i Göteborg är väl värda ett besök. I Stockholm finns gamla sta´n, men vi har ju inte så många bevarade äldre miljöer här hos oss. Så man får vara tacksam att NÅGOT finns kvar ändå!

Bilden ovan är tagen utanför lanthandeln, den var inte öppen när vi var där. Men visst är skylten fin?

Chokladfabriken har flyttat in i Västergårdens gamla lokaler. De är verkligen värdiga efterträdare! Välkommen in i värmen!
Redan när man kikar in igenom dörren, möts man av ljuva dofter och en glimt av den härliga inredningen...

Här får man en känsla av svunna tider! Mmmm... så mycket gott!

Titta på chokladbitarna längst fram: en ljuvlig mängd choklad som fått smälta, rörts ihop med olika slags nötter, russin och annat gott och som sedan fått stelna till avlånga bitar.

En liten mysig hörna där man kan vila sina trötta ben!
Här finns många gamla fina saker som ger atmosfär. Som namnet antyder - inte bara choklad, utan även karamell...
Bara att peka och välja!
Roligaste namnet på bollar av vit choklad... Nu när bollarna måste byta namn måste man ju hitta på något nytt? Dags att ge sig på en ny grupp i samhället! Marie (som är blond) skrattade gott, så då kunde jag också göra det. Håhå, jaja, vad allt är komplicerat idag...!88:an-bollar! Såg läskigt goda ut, rullade i hackade hasselnötter. Det fick bli en liten låda med fem smarriga bollar i, att avnjuta till eftermiddagskaffet. Tack för oss! Vi rusade vidare och hann även med en snabbfika på Café Kronhuset (10 minuter). Sedan skulle lillungen hämtas på barnkalaset. Tänk vad man kan vara effektiv ibland...! (Läs mer på Chokladfabrikens hemsida. Här kan man till exempel boka in sig till möhippan eller annat evenemang, och få äta obegränsade mängder choklad!)

Nehej, skall väl ge sängen en chans till i alla fall...
Natti-natti!

11 kommentarer:

Annie - Annalunda sa...

Anette hej!

Här är ytterligare en som inte kan sova... *suck* Vaknade vid 4! och kunde inte somna om...så det kan bli... Att titta in här till dig gjorde väl mig inte mindre sömnig däremot godissugen! Vilket ställe! Tänk att jag har missat detta...hade inte en aning om att det fanns. Nästa gång vi ska uppåt får det bli ett besök. Jättehärliga bilder!

Stor kram - Annie

Unknown sa...

Hejsan Annette!
Nämen gud va gulligt av dig att skriva så fint om ditt besök hos oss - tack! Samma här ska jag säga, har oxå länkat till dig. Vill följa med dig på resan nu.

140mil bort, det är långt det, min bor ju bara 64mil bort, nästan grannar :)
Det är sannerligen en fröjd å gå till jobbet ska jag säga. Har haft en himla tur. Men jag är våldsamt nyfiken på din butik. Finns det inte fler bilder kära du??? Bor lite långt iväg så svårt å komma dit i nuläget. Vilket jobb du/ni lagt ner på butiken. Det händer ju verkligen inte av sig själv :)

Ha en skön onsdag! Själv ska jag hämta FLER möbler. Jag är inte klok!
Kramar Malin

MiA sa...

88-bollarna är sååååå goda! fast jag orkar bara äta en tredjedel innan jag är helt proppmätt :)

Såna där stora fina karamellburkar i glas vill jag ha. Ser du några till bra pris någonstans så hojta!

Skönt att du verkar må bättre igen.
Kram
MiA

LillaFlisan sa...

MUMS!!!!!


Flisan

Millas hem sa...

Oj oj, där hade jag lätt kunna ta "kål" på några timmar, och kanske lagt på mig ett par kilo eller så! :)
Härligt smarriga bilder!
Kram Camilla

Millas hem sa...

Hej Annette!

Tack så jättemycket för titten hos mig!
Självklart länkar jag också!

Det var en alldeles underbar kommentar du lämnade...blev alldeles varm, en perfekt avslutning på min bloggstund, för nu ska jag gå och lägga mig!
Återigen TACK!!
Kram Camilla

Ofelias Hus sa...

Oj så mycket gott och vilken mysig interiör...jag förstår att ni köpte med er lite "bollar"..
Kram
Anette

Viola sa...

Hejsan Anette, sänder en hälsning från Spanien, så klart PC:n är med, måste ju sköta butiken och kollar i lite då och då på bloggen, viloket place du visar, ha en bra helg, kram

Målargården sa...

Herregud vilken tur att jag inte varit till den butiken. Då vore jag rund som en fotboll nu.
Vilken jättefin butik, riktigt gammaldags och luvlig. Skulle verkligen kunnat handla en hel del pga. deras sätt att visa sina varor. Något vackert för ögat gör så mycket. Ha en mysig helg/ Kram Eva-Mari

Millygarden sa...

mumms så mycket gott!" det vattnar sig i min munn! Många fina detaljer...verkligen inredd som förr. Ett sånt ställe skulle man ha!

Trevlig Helg!
Kram Marina

Eva Agnes sa...

Hej Annette!
Vilka smaskiga bilder. Det rinner ur munnen på mig.
Men så här är det, bara jag tittar på choklad , kakor och godis går jag upp många kilon....:-)
I alla fall en läcker presentation.
Tack för goda kommentarer hos mig.
Kramar Eva Agnes