16 oktober, 2008

Lägesrapport, samt mitt nya syskrin...

Hej alla!
.
Har tagit det lugnt i sängen tills nu, och blivit riktigt ompysslad av "mammorna" och raringen. Lunginflammationen börjar ge sig, och idag kvicknade jag till och röjde köksbordet. Framsteg!
.
Vad gör man då i horisontellt läge, i en hel vecka? Jag började ifrågasätta den enorma mängden inredningstidningar som samlats under åren. Jag rensar ändå ibland, klipper ur inspirerande artiklar och sätter i pärm, eller ger bort till den som vill ha.
.
För en tid sedan köpte jag ett bord på Blocket, där alla dyrgriparna skulle ligga snyggt och prydligt på hyllor, sorterade efter sort. Det fungerade aldrig. Kidsen kan inte hålla sina små fötter i styr.
Ibland hörs ett kraftigt brus (som ett vattenfall, ungefär), och så lillungens dämpade: "oj..."
Då vet man att tio kilo tidningar tryckts ut på andra sidan bordet.
.
Till råga på allt hade någon spillt något över en hel trave (upptäckte jag idag), så minst tjugo tidningar sitter IHOPKLISTRADE pärm mot pärm, och måste RIVAS loss!!! Kan ni tänka er hur de ser ut?
.
Så jag ledsnade. Nu skall de bort. Men först måste jag bläddra igenom dem (för SÅ mycket Feng Shui har jag inte tagit till mig, att jag kan slänga dem obesedda!)
Idag har jag bläddrat igenom alla nittiotalsårgångarna av "Antik & Auktion". Jag får nog säga, att jag frågar mig varför jag inte gjort detta tidigare...
.
Några nya bloggbilder blir det m.a.o. inte, men här kommer bilder på ett målningsprojekt, som blev klart för ett par veckor sedan: Spånskrinet hittade jag på Ulricehamns-loppisen. Det kostade någon tia. Det var pastellrosa när jag köpte det, och bar texten: "Erik 1986", och så tre gröna teddybjörnar därtill. Nu är det målat tre varv med ljusgrå linoljefärg, och handtaget i kimrökssvart. Det är perfekt för förvaring av dragkedjor, virknålar, broderibågar, plåtburkar med nålar och annat plock.
Min gammelmoster Ebba hade syateljé i Gamla Stan på femtiotalet, så jag har fått ärva en hel del kuriosa från den tiden. Även om jag själv inte är så inne på sömnad, så är det roligt att spara!Åååh, vad jag blev trött! Nu måste jag återgå till sängen och inredningstidningarna! (Lite skönt är det allt, att vara sjuk... hi, hi!)

Sköt om er, och håll er varma om fötterna!

P.S: Fick just höra att Spets-och-snor-Helena lagt bloggandet på hyllan! JÖSSES! Jag hittade inga ord först... Men hon har nog sina skäl. Hoppas att hon hälsar på hos oss andra ibland. För hon kan nog inte helt hålla sig borta från inredningsvärlden, det har jag svårt att tro!

LYCKA TILL Helena, och tack för härlig bloggläsning med helsköna foton!

D.S.

4 kommentarer:

Millygarden sa...

Krya på dig!
Vila, vila och vila och läs i massor av inredningtidningar...det är bra medicin. Gillar ditt fina syskrin. Tänk jag som haft en liknande som jag lämnade iväg på Loppis!! det ångrar jag nu! hm hur knäpp får amn vara!

Kramis Marina

Viola sa...

Skönt att höra att du är på bättringsväg, här är en till som har sparat tidningar under alla år, har dióm just nu uppe på en stor garderob och tiden räcker ju inte till att gå igenom dem, bra syssla för en som är sjuker kan jag tro, vad bra att du bara tagit det lugnt och kan nog tro att du inte har haft något val eller hur, annar hade det välan vart full rulle som vanligt hos dig, spånkorgen blev ju så fin under din behandling, ha en skön helg och ta hand om dig, många krya på dig kramar från din VIOLA

MiA sa...

Hej Annette!
Underbar korg - och så snygg den blev när du fick målat den :)

Krya på dej!
MiA

Ofelias Hus sa...

Så bra att du är på gång, det är ju så jobbigt att vara sjuk och då har jag aldrig varit så där sjuk...
så jag kan ju bara tänka mig.
Du får vila och åter vila så blir det nog bra till slut, ska du se.
Sköt om dig,
kram
Anette