26 oktober, 2008

Madonnan i skorpburken

Har börjat hämta mig efter förkylningseländet. Hur jag vet det? Jo; jag målar bröstpanelen i köket: Färgen är inte blank, den är våt. Jag liksom kastade mig över panelen med pensel och färg, för jag har tvekat så länge. Nu är tärningen kastad, point of no return.

Min lilla Madonna har hamnat i skorpburken. Helt fräckt har jag härmat Marie, fast hennes är mycket stiligare. Jag släppte ned den stackars Madonnan i burken, tillsammans med en ljuskopp, några vackra stenar och en prisma. Det lyser så fint om kvällen! Men man måste förstås ha burken öppen. Den knubbiga keruben fick flytta ned en våning. Fortfarande ingen trumpet i munnen, får väl bli gummiband i alla fall... Ramarna i fattigmanssilver har fått foton av familjen, körda igenom "Old Photo Generator". Tänkte också visa den fina fågelburen, som jag hittade när vi var i Kungsbacka sist. Äntligen har jag hittat en! Men vad skall man ha i den? En murgröna är ju fint, men det börjar bli lite förutsägbart... Ja, vad skall man göra med det älskade arvegodset, om inte försöka få det att passa ihop med den övriga inredningen?

Det här är en kattuggla, och han heter Errol. Han är döpt efter familjen Weaslys uggla i Harry Potter. Ni som har barn i den åldern känner till historien: Errol är lite lätt förvirrad av sig, han flyger ofta in i fönster och annat.
Nu får jag väl ilskna kommentarer från någon djurrättsorganisation... Så här var det. Fågelburen går inte att öppna, annat än den lilla luckan. Sagt och gjort, Errol har rätt mycket fjädrar och rätt lite kropp, i likhet med de flesta andra ugglor jag träffat. Så med huvet före gick det utmärkt att pressa in honom i buren, med björkstubbe och allt.
.
Precis när jag nöjt stängde luckan till fågelburen, kom jag på: hur skall jag få ut honom igen? Man kan inte vända honom och ta ut honom med huvet före. Och med fötterna först ("motfjäders") kommer han att fastna i öppningen. Aj då. Men just nu ser han ut att trivas därinne, så det får bli ett senare problem...
Idag tog jag en titt bland julsakerna, som skall packas upp och placeras ut i butiken. Jag kan nog inte hålla mig längre!
.
Än så länge vet ingen om att vi finns, men jag har låtit trycka upp flyers, som jag skall se om jag kan övertala mannen att dela ut under veckan... För nu leker vi inte butik längre, nu är det på riktigt!.
.
Ha en riktigt skön kväll och vecka!

15 kommentarer:

Älfgärdet sa...

Jag har också tagit penseln i vacker hand under helgen & klivit in våra nybyggda snedtaksskåp/garderober. Lite(...hrm) trôkit kan det bli att stryka golv/tak/vägg/hyllor i 4 utrymmen...men med Mons Kallentofts "Sommardöden" i örat så funkade det utmärkt :D. Längtan efter att kunna flytta in i sängkammaren är också stoooor!

Unknown sa...

Ha ha ha! Det var den fågelburen det! Du är såå rolig Annette!

Men oj så fint det blev i kakburken. Å väggpanelen, å allt annat du fixat. Visst börjar du bli frisk va?

Webbutik på nätet ja, hade en för nåt år sen där vi sålde kläder, men det var jättetråkigt tyckte jag. Vi hyrde butiken .. jobbigt i början å massor med timmar lades ner. Blev ok, men sen ville jag ju inte mer ... ha ha, waste of time kanske, men näe, jag lärde mig massor.
Vad var det du försökte med?

Ha en fin måndag!
Kram Malin :)

Unknown sa...

God Morgon!
Peter skrattade rätt ut så jag hörde det till nedanvåningen åt din kommentar hos oss vid klockan 6 i morse :)

Starweb.se använde vi. Försökte oxå med e-butik först, testbutik, men jag förstod inte så mycket. Starweb var användarvänligt tycker jag nog, men inte katten fick jag till det så att det blev som jag egentligen ville. Du kan ju testa. De har väldigt bra support nere i Lund måste jag säga.

Nu ska min arbetsdag börja efter att redan hunnit att nästan bli påkörd av en bil i höööög hastighet utanför vårt hus. Visserligen satt jag i bilen med vovven å Peter stod utanför och SKREK medan jag hörde hur den unga snorskallen bromsade för livet och gled 20meter MOT MIG. Blev TOTALT handlingsförlamad. Sen kom chocken, så nu har jag druckit kaffe och njutit av det fina vädret.

Hörs sen!
Malin :)

Viola sa...

DU ÄR JU FÖR HÄRLIG ANETTE, DU FÅR MIG ALLTID ATT LE NÄR JAG LÄSER DINA KOMMENTARER, HOPPAS ATT VI NÅGON GÅNG KAN TRÄFFAS FRAMÖVER I DET VERKLIGA LIVET, FÅR VÄLAN ÅKA UPP TILL DEN "RIKTIGA" BUTIKEN, TACK FÖR DIN HÄLSNING, HAR NU TVÅ DAGAR KVAR ATT NJUTA KRAMIS

Ofelias Hus sa...

Stackars liten uggla!
Hi-hi, vad du hittar på...

Så fint med kakburken, det hade jag aldrig kommit på själv...måste leta om jag inte kan få till något liknande, bra idé!
Var in på din "Illustratör"-hemsida, så fin den är, du är verkligen duktig på att rita.
Kram
Anette

LillaFlisan sa...

Vilken tur att du inte får ut ugglan för ha passar PERFEKT i buren ;-)

Har du någon Webbadress till butiken så lägger jag gärna till en länk från min blogg om du vill!

Kram Flisan

MiA sa...

Hej Annette!
Jasså ni är också med i uggle-klubben ;) Undrar hur många vi är som har uppstoppade ugglor..? Vi ärvde en med huset. Han sitter numera fastspikad på mittstolpen i trappan till övervåningen. Där skrämmer han slag på ett och annat stackars oförberett barn som redan är halvt skräckslaget förtjusta i vårt spökliga villavillekulla-hus *s* Fladdra iväg någonstans lär han inte göra iallfall :)

Skönt att du är på bättringsvägen! Blir snyggt där i köket.

Kram
MiA

MiA sa...

Gokväll!
Din kommentar om "häxhuset".
Jo.. det påminner mej om när vi nyss hade flyttat in. När jag just är på väg in genom grinden passerar det några små barn som tittar bekymrat och storögt på mej och sa "Ska du gå in där? Det bor en häxa i det huset!" så jag svarar ungefär att "Jo, jag ska gå in där för jag bor i det huset". Då sprang de iväg så fort benen bar. Gulligt :)

Och spöken har vi inte märkt av några heller. Här är så fridfullt. Det var den första känsla som slog mej när jag kom in första gången. Att det var så välkomnande och fridfullt.

Ha en skön och spökfri kväll!
MiA

ps. dumt att vi har samma öppettider.. jag tror jag får hålla stängt nån lördag pga "besök på floras kulle" :)

Diverselådan! sa...

Hej och tack för titten och kommentaren hos mig.
Vilken fin blogg du har och vackert namn dessutom. ;)
Kommer snart tillbaka.
Kram från Annette

marita blücher sa...

Hej Annette,
Så skönt att du känner dig bättre och lika härligt som vanligt att läsa dina humoristiska inlägg - får mig alltid ett gott skratt ! Jag som är småtokig i vitt tycker absolut att du gjorde rätt som efter noga övervägande tog penseln i hand och målade bröstpanelen - det kommer att bli jättefint. Det är kämpigt de första åren att få till en någorlunda jämn ström av kunder till en butik som ligger lite "utanför". Kundkvällar där man serverar lite gott att äta och dricka är ett tips som funkat jättebra för mig - en nöjd kund genererar som regel minst en ny kund, sedan bygger det bara på. Det är tur för mig att vi har en deadline för garageombyggnaden, men otroligt stressigt. Det är ju bara 2 veckor tills JULEN skall vara på plats i butiken - hjälp !!!
Ikväll skall det sista putsas på insidan sedan är det dags för mig att fatta penseln och börja måla väggar.
Ha det så bra och varma kramar/Marita

Anonym sa...

Vad mycket fint du visar. Jag bara älskar de där fina ramarna och fågelburen.

Vilket tips med livikkastumpa, det måste jag göra

Kram LEna

Gårdsromantik sa...

Kan vara skönt att smyga igång och leka lite först!!!
Det blir nog rusning - för du har så mycket fint!

Kram Maud

Hem och Lycka sa...

Vad fint du målar och så snyggt med madonnan i kakburken, smart! kram

LillaFlisan sa...

Kul att du också har tuppstaken, visst är den maffig? Eva linnea med hälsoambassaden, hon har någon form av väggställning så att hon kan sätta ljusstaken på väggen, superläcker!
(kolla under etiketten smide(tror jag)på hennes blogg)

skönt att du är tillbaka och piggelin igen!

Kram

Flisan

Unknown sa...

Ah men du är ju för gullig du!
Jätteroligt att du kollade runt i butiken. Du vet väl att det finns bussfrakt på www.bussgods.se hi hi!

Fick mycket besök igår, känns himla himla roligt. Hur går det för dig i din butik nu då?? Kommer det fler bilder eller?????
Nyfiken i en strut.

Kramar Malin ;)