30 oktober, 2008

En liten ängel



"Lilla ängel"

Sov lilla ängel
stjärnorna i natten
är uppe än
Sov lilla prins
med kinder av sammet
mot mammas arm
Sov lilla liten
nattens mörker
drömmer alltjämt
Sov lilla älskling
ljuset i dagen
väcker dig sedan



Jag fick en bild i min mailbox idag. Egentligen ihop med ett kedjebrev, med fagra löften om hur förmögen jag kommer att bli om jag skickar det vidare...
Som vanligt trotsar jag all vidskeplighet, och VÄGRAR skräpa ned cyberrymden med sådant trams! Men bilden på den lilla ängeln var helt ljuvlig, så istället får den illustrera en fin dikt jag hade i gömmorna.
Tyvärr vet jag inte vem som skrivit den. Men den förde mig tillbaka några år i tiden, till när mina småtjejer var riktigt pyttesmå.

Nu har jag varvat ned i några veckor, och hunnit inse att livet måste struktureras om. Jag måste skapa mer tid för att umgås med mina barn. NEJ, för sjutton... Jag skall inte sluta blogga! Snarare rensa bort sådant som inte ger mig energi, utan bara tar, utan att ge något tillbaka. Tar av min tid och min ork.

NU är barnen små, och NU vill jag orka vara deras mamma! Orka vara kreativ! Orka umgås med vänner och familj. Jag skall göra en lista. "Rensa bort", skall den heta.

Hörni, tappa inte bort er i snökaoset!

11 kommentarer:

Annie - Annalunda sa...

Hej Anette!

Vilken jättesöt dikt! Den lilla ängeln lyckas jag inte se tyvärr. Håller med dig så ang rensa bort och prioritera. Barnen är så viktiga...och det går så fort!

Kram Annie

LillaFlisan sa...

Ta vara på varje minut med ungarna, för plötsligt vaknar man en morgon och upptäcker att ens lilla tulta ska fylla 14 och att det är lika långt (kort) tills hon blir myndig som det är sen hon var 10! (vilket ju var igår!!!)

Flisan

Beas sa...

Så här mitt i natten hamnade jag visst hos dig. Jag läste om hur du släpade toapapper och två barn genom en by under en Burka...jag blev så fascinerad och var tvungen att kika in.

Nu har jag läst om både det ena och det andra och tycker du verkar ha ett underbart hem, många härliga idéer, tokrolig humor.

LIte dramatiskt läsande blev det där också vid din butiksvinvigning, hoppas du mår bättre nu!

Malin sa...

Hej!
Kul att du gillade det jag skrivit =)
Vilken söt dikt och bild!
Kram Malin

Ann-Catrin sa...

Morrn på dig!1
vad glad jag är attdu gjorde ett avtryck hos mig så jag fanna din fina blogg... härligt du skriver och bad fina bilder!!

kram
A-C

Unknown sa...

Vilken bra idé .. en lista. Ha en härlig helg med ungarna nu .. efter att du stängt butiken alltså :)

Förresten så kan du kolla hos oss nu, det finns nåt litet där åt dig ...

Kramar Malin :)

mig & alice sa...

Ville bara kika in och önska en skön halloweenhelg!

Kraam
Melinda

MiA sa...

Hej Annette!
Hos mej finns något till dej :)

Kram
MiA

Viola sa...

Snälla redovisa den listan på bloggen tack, är akut behov av en oxå, ha en skön helg, kramis VIOLAN

Anonym sa...

Ja passa på tiden flyger iväg så fort, det känns inte som det är länge sedan jag själv hade mina tonårspojkar i famnen och man fick krama dem och lukta på håret medans de åt sin välling, men den tiden är förbi så ta vara på NUet det är egentligen det enda vi har .... förutom alla minnen som man skapar genom att leva HÄR och NU och ta vara på varandra

IKT i min vardag sa...

Vilken vacker dikt och söt ängel.
Visst vill man ta vara på varje sekund med barnen!

Kram