03 oktober, 2008

Illustratören

Och vad skall nu detta föreställa?
Tja, jag vet knappt själv. Jag ritade den idag. Så här ser det ut inne i våra muskler! Små "åror" som gör att vi överhuvudtaget kan röra på oss.

Vid sidan av mitt "vanliga" jobb illustrerar jag böcker, informationsmaterial och diverse annat. Jag kom på att jag knappt berättat om det här på bloggen.
Så pass på! Nu förflyttar vi oss från de vitsprayade tavelramarnas, Ektorpsoffornas och loppisfyndens värld, och över till något helt annat!

Det började med det här:Läkarböcker. I början ritade jag snällt av de förlagor jag fick. Nuförtiden måste jag veta exakt vad som händer på bilden. Det är jag själv som höjer ribban!

(Muskler är röda, senor är blå... i den anatomiska världen!)

Sedan blev det symboler och annat för Stena återvinning. Man måste kunna se tydligt i vilken binge man skall slänga sitt skräp!
...och aja baja, inte stapla kylskåpsdörrarna ovanpå!
(Blandskrot...?) Allra gladast blir jag om jag får rita lite småknäppa saker i en seriös bok - och förlaget godkänner det!
.
(Vattenträning...)

(Yoga...)
(...är avstressande och därmed bra för lilla pumpen!)
(Alla behöver vi stressa av! Denna är från kapitlet om stress, i en bok om de positiva effekterna av fysisk träning)
Brandskyddsföreningen är underbara att jobba med.
.
(Om risker.)
(Stopp!)
(Hur man släcker en eld...)
(Risk. Om hästen plötsligt slår bakut...)
Jag skulle kunna använda mer av det konstnärliga när jag inreder här hemma. Men jag är för feg! Det är lättare hos andra. Här är ett fönster med utsikt, på en vägg i ett café. Jag vet inte om den finns kvar, för det var ett tag sedan.
Så nu vet ni vad jag pysslar med, för er som undrar varför jag lägger ut blogginlägg vid 02:00 på natten - jag ritar, bloggar lite, ritar igen, läser någon annans blogg osv. Det är precis som att ha sällskap när jag sitter i kökssoffan och jobbar sent om kvällarna och nätterna.
.
Jag har dessutom en liten "klocka" som plingar glatt när någon går in på min blogg... Det känns jättemysigt! Man vet att många av er därute också sitter vid skärmen: lugnt i huset, katter och ungar sover, man läser, inspireras, peppar varandra... Jag får massvis med energi av det!
.
Godnatt på er allihopa!
(Loppis imorgon... jaaa!!!)
P.S: Fler bilder finns på min gamla hemsida, annette.nu D.S.

6 kommentarer:

Annie - Annalunda sa...

Hej Anette!
Ojojoj vad roligt! tack för att du delar med dig...jag känner igen dina bilder! ;) ( Kan det vara anatomin????) I vilket fall som helst så är du ju fantastiskt duktig!!!!!!!!! Jag är jätteimpad!

Kram kram Annie

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Åhhh, men dette var utrolig gøy å se, skikkelig artig. Men hvor flink du er til å tegne, helt matt her jeg sitter,wow ! Beundrer...

Ha en herlig helg kjære du!
Klem

MiA sa...

Vad duktig du är på att teckna!
Ha en underbar kväll!
MiA

Viola sa...

Men snälla Anette, jag är helt mållös, alldeles stum, vilken talang du har, du är ju så himla duktig, puss på dig, från bildläraren VIOLA

LillaFlisan sa...

Vilken TALANG!!!!!!!
Tänk du kan ju måla vad som helst!
Jag är grön av avund, jag drömmer om att kunna måla, då skulle jag göra vackra gustavianska väggmålningar med blomstergirlander och rosetter framför allt över dörrarna, suck..
Lyllos dig!

Ha en trevlig vecka!

Flisan

Ofelias Hus sa...

Vad roligt att du delar med dig av detta...det är ju som en annan del av blogg-annette, kul!
Så duktig och konstnärlig du är!
Kram
Anette