09 juni, 2008

Badrummet

När vi flyttade in i huset för åtta, snart nio år sedan, tyckte vi att badrummen var skitfula. De är fortfarande skitfula. På grund av andra nödvändiga renoveringar, har vi fått stå ut med badrummen precis som de är.
Vi såg framför oss familjen som ägde huset innan. Branden -93. Försäkringsbolaget skickar familjen till affären för att välja tapeter till badrummen. En stunds bläddrande i Billiga Katalogen, och man bestämmer sig för den ljusblå med pastellfärgade ränder kors-och-tvärs. Till lilla toan väljer man rosa med något-slags-landskap. Det blir väl så när man måste ta många beslut på en gång... För att stå ut måste man piffa upp badrummen fläckvis. Lite roliga inredningsdetaljer, som ändå knappt döljer sakernas tillstånd. I övre badrummet har vi en gigantisk porslinspiedestal bredvid badkaret. Den har Niklas valt.
Nysilverfatet är från loppisrundan på Röda Korset häromveckan. Så fint, med en liten fot och ett handtag. Plåtskylten är en kylskåpsmagnet, linnepåsen innehåller rosenblad.
Grodan köpte jag för att ha ringar i på handfatet. Mannen satte stopp för dylika utsvävningar. "Inga mer pryttlar på handfatet!" Så grodan fick bli hållare för värmeljus istället.
Duschdraperiet är från IKEA. Även pumpflaskan, som innehåller barnolja.

Rakspegeln är en exakt kopia av den gamla modellen, som fanns i varje hem förr i tiden. Denna är dock nytillverkad, från Ib Laursen. Jag fick en gammal efter min mormor, som jag sålde på loppis under min minimalist-period. Vad man ångrar sig! På den hänger en tvättpåse från La Redoute i toile de Jouy, mitt favvis-mönster.
I spegeln skymtar tavlan med Näcken, som svärmor målat med anilinpenna. Här ser man också den förhatliga tapeten!
Skåpet med handdukar och diverse annat var tidigare mörkbrunt. Min kompis Åsa lämnade det efter sig när hon flyttade till Norrland. Det fick bli vitt, och så hittade jag en paradhandduk på Uff. Den räcker inte ända ned, så man ser fortfarande oredan. Och förstås på sidorna. Jag funderar på ett blåvitt smårutigt tyg istället.

Det bästa med badrummet är badkaret med tassar, som vi köpte i Alingsås och fraktade hem på biltaket (måste sett ganska kul ut!). Det glömde jag att ta kort på.

Här hoppas jag förstås på förändring snart. Men jag har ingen tidsplan, tyvärr.

(Märker ni hur mycket jag gillar de där guldramarna runt korten? Jag laddade hem ett program på prov. Bara fyra dagar kvar av provperioden, så tills dess kommer alla kort att ha guldramar. Bara att stå ut...!)

KRAM//Annette

Inga kommentarer: