27 juni, 2008

Liseberg

Varje år är det obligatoriskt vallning av barn på Liseberg. Farväl, sköna Lisebergskvällar med stilla månskenspromenad hemåt i skymningen! Dessa har ersatts av "stressad-och-utblottad-förälder-springer-bakom -sina-barn-och-betalar".

Så någonstans mitt i evenemanget brukar mamman (=jag) under förevändningen att jag skall kissa, köpa våfflor, kasta skräp eller något annat som låter bra, smyga iväg mot den lilla gatan med butiker.
Inredningsbutiker av klass är det ont om på Liseberg. Men istället finns här en mängd hus i gamma stil, och man kan låta kamerans minneskort sakta fyllas av diverse snickarglädje. Inga "Coop-spjälor" här inte! Om vi får använda oss av "Spets och snor"-Helenas träffande uttryck...
En spännande entré, känner mig nästan förflyttad till mina forna hemtrakter, Majorna i Göteborg. Där såg många portar ut så här.

Den här färgen på fasaden kan jag tänka mig på ett hus. Gammaldags och harmoniskt!
Här finns en liten butik med roliga saker. Titta på dubbeldörrarna. En gång vid juletid var butiken full av änglavingar i gammal modell från SIA. Två av dem hängde på ytterdörrarna, och det var SÅ vackert! Ett par av dessa vingar fick följa med hem, och bor nu i mitt trapphus.
Några roliga saker hann jag hitta! Dessa små blommiga läckerbitar kunde jag inte släppa. Hamnar de i Mannens verktygshög så hittar jag dem direkt... Prisvärda var de också, mellan 29 och 49 kronor.
När jag visade dem för honom hittade han direkt något som jag missat: hammarens handtag innehöll en hel uppsättning med små skruvmejslar! Åh, vad jag blev glad! Ett multiverktyg för 49 spänn!
KRAMAR:
Annette

Inga kommentarer: