10 juni, 2008

Skänken i hönshuset

Ute i hönshuset på svärföräldrarnas sommarställe, hittade vi denna praktmöbel. Den har stått i köket i svärfars barndomshem. I nuvarande skick var den ganska skabbig. Som tur var har hönshuset inte innehållit några höns de senaste 40 åren. Men här fanns en del att ta tag i!
Först ville jag att den skulle bli vit. Men den dalablå färgen gav på något vis karaktär åt möbeln. Jag hade en burk med dalablått i något ljusare kulör, och eftersom den ursprungliga blå ändå inte var originalfärgen (som verkar vara vit!), så bestämde jag mig för den.
Här har jag slipat, spacklat och påbörjat målningen (DÅ kom jag på att jag skulle ta kort! Sent som vanligt...)
Inuti var den i ganska fint skick. Jag satte dit ett hyllpapper från Balders i Alingsås, med mönster som påminner om en rutig kökshandduk. Det blev otroligt hemtrevligt...
Funderar på att sätta upp små krokar på insidan av dörrarna. Är det en bra idé? Att exempelvis hänga handdukar på.
Så nu får skänken bo i butiken. Den är ännu så länge helt tom, men kommer så småningom att innehålla lagret med träskor från Calou. Visst är den härligt när gamla möbler får komma ut i ljuset? (Det finns ett ljusgrått skåp i det där hönshuset också, mmm... Får väl fjäska med svärfar vid tillfälle!)
KRAM//Annette

Inga kommentarer: