12 juli, 2008

För mycket rost

Dagens projekt: upp-piffning av den rostiga gjutjärnsurnan. Lite rost är visserligen inte fel, men när ALLT i trädgården är rostigt är det inte så shabby chic längre, utan bara shabby. Mer likt vanvård, kan man väl säga...

När jag ändå var igång, ville jag även måla piedestalen (som egentligen inte är en piedestal, utan ett trädgårdsbord där skivan trillat av). Den hade jag tänkt mig i helvitt.

Det helvita var inga problem, två varv med vit rostskyddsfärg och så var det klart.
Så till urnan. Måla-måla-måla... Så skulle jag torka av färgen med en bomullstrasa. PANIK! Den hade redan torkat! Jag rusade in och högg en flaska med balsamterpentin. Puh, nu gick det bättre, färgen löste upp sig, och bildade en snygg grå, zinkliknande nyans på de avtorkade partierna.

Så här blev det: Jag skulle vilja ha en vit eller rosa ros planterad i, men jag lånade en kvist av min Madame Plantier.
Sedan började det ösregna. Och just nu åskar det. Vet inte hur det går för mina nymålade saker därute, kanske tur att jag tog kort innan...

KRAMAR:
Annette

1 kommentar:

Anonym sa...

Tänk vad lite piff å puff kan göra underverk på en rostgrunka. Voila! En skönhet kom fram ur dess mörker....
Hoppas färgen höll sig i ösregnet.
Hälsn från Kareby