23 juli, 2008

Villa Freden

Nu har jag snokat på Hemnet igen! Det började med bobilagan som jag plockade på mig inne på banken igår. En liten notis, men så RÄTT: "stor, gammal villa med charm, byggd 1870 eller tidigare". Något i den stilen. Så jag var helt enkelt tvungen att gå in på nätet och titta.

Citat från hemnets annons:

"Strax öster om Häggån i Vallås, Marks kommun, ligger det gamla hemmanet Freden no 1, som från början var beläget strax intill kyrkan i Kinna, där det användes som prästbostad. Huset avstyckades från Herr Jonsgården 1911, och placerades vid sitt nuvarande läge, där det senare byggdes till i olika etapper. Först tillkom den vackra verandan vid husets ena kortsida och på motsvarande kortsida byggdes huset till med butikslokal och ytterligare några rum.

I ”butiken” har det bedrivits olika former av affärsverksamhet, men den som de äldre i Kinna minns bäst är sömnadsateljén med tillhörande klädbutik som bedrevs av två systrar så långt som fram till 1970-talet". "Trädgården är en historia i sig; gamla människor i samhället minns fortfarande när det fanns en vackert anlagd japansk trädgård i den del av trädgården som nu befinner sig nedanför slänten. Här porlar fortfarande en bäck och under den stora kastanjen kan man söka skugga under varma dagar".
"Nedanför köksfönstret finns trädgårdens syrénberså, och nedanför verandan hittar vi bland annat fläder och schersmin".
"Den övre delen av trädgården är fylld med vackra ”farmorsblommor” som rosor, lavendel, fingerborgsblomma, akleja, malva, kaprifol och löjtnantshjärta och här finns mängder av hallon och rabarber".
"Trädgårdens parkliknande nedre del har stora ytor för barnaben att springa på. Här finns också krusbär, röda-, svarta- och vita vinbär, hallon, äppel- och päronträd samt vilt växande smultron".






















"Villa Freden är ett hus som är väl bevarat och varsamt renoverat genom åren, och det äger en väldigt speciell charm som ingen kan undgå. Både trädgård och hus för genast tankarna till filmer som Madicken eller Emil i Lönneberga.
I huset lämnas en pärm med gamla foton på huset genom åren, och samtliga handlingar som skrivits sedan det avstyckades".

Bilderna är som tagna ur en inredningstidning. Vi satt och dreglade över datorn igår kväll, med varsin kopp té. Kinna skulle man väl kunna trivas i? Inte. Vi känner ingen i Kinna. Vi har ingen anknytning. Anknytning är viktigt. Om man inte vill börja ett helt nytt liv, och det har vi inget direkt behov av just nu.
Så motvilligt slog vi Kinna ur hågen. Ibland räcker det med att veta, att vi KAN köpa det här huset. Om vi skulle vilja.
Jag målade istället färdigt vardagsrummet, och försökte trivas med det.
KRAMAR:
Annette

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hittade ETT fel inredningsmessigt på det annars så otroligt vackra huset. Kunde de inte ha gömt diskmaskinen bakom en skåpslucka???
Kram från Kareby

Anonym sa...

Vet att det är länge sen detta skrevs, men jag måste bara tillägga att detta ställe " Villa Freden" är min farfars fars barndomshem. Fortfarande talar vi i släkten och familjen om detta underbara ställe. Mitt efternamn kommer från ån som rinner inte långt därifrån.
/Maggie

Unknown sa...

Åh vad jag saknar vårt fina, fina Villa Freden! Detta är min mammas bilder från när vi var tvungna att sälja huset. Hon stod också för den underbara inredningen som var precis vad huset förtjänade. Det är jag som sitter vid de vita bänkarna på en av bilderna =) EN dag vill jag bo där igen! <3 /Josephine

Unknown sa...

Förresten så är huset byggt innan 1830 =)/Josephine