06 juli, 2008

Antikmässa i Kungsbacka

Gårdagen var rena drömmen för mig som älskar inredning och gamla saker.
Först åkte vi till Särö Trädgård med våra gäster från Skellefteå. Där fanns så mycket att titta på, att jag blev totalförvirrad och glömde bort att fotografera. Den franska lantstilen frodas i alla hörn: madonnor, krucifix, gamla sifoner... you name it! Överallt inspirerande vackra små arrangemang. Där finns också trädgårdsstatyer (vår Flora är inköpt här!), ett härligt cafe och förstås växter av alla de slag.
Istället lånar jag några bilder från deras fina hemsida, varsågoda!
Karaktärssvag som jag är, var jag ju tvungen att handla med mig några små saker. Bland annat dessa: ett litet krucifix, det hamnade på dörren till "Axet"-skåpet (tillsammans med spetsen från Ulricehamns-loppisen.
Och så en liten detalj som jag letat efter: Handduksklämman! Jag köpte två stycken. Oerhört praktiskt, eftersom det lilla bandet har en tendens att lossna på nyare handdukar. Marie har likadana, och nu har jag äntligen hittat dem. Jippi!!!
Mannen körde gästerna till flygplatsen, jag lämnade barnen hos farmor och så åkte vi mot Kungsbacka. "En loppis", ropade mannen när vi kommit halvvägs, "vill du gå in?"
Vilken fråga!!! Vi hoppade ur bilen och gick in i den lilla lokalen där det fanns allt möjligt kul. Till exempel: en nysilverbricka med hebreisk text på. Jag kan läsa bokstäverna, men förstår inte vad det betyder. Jag tror att det är något med bröd, lehem, kanske ett fat för det osyrade brödet i påsktider? Jag jobbade i Jerusalem för tjugo år sedan, och blev förstås nostalgisk över detta. Det kostade 30:-, så jag köpte det.
Och så blev det en liten vit staty, "första kyssen". Lite kitchig och sekelskiftesromantisk, eller hur? 20:- och den blev min...
Någon som kan översätta och informera mig?
Färden gick vidare mot Kungsbackamässan. Jag var som ett barn på julafton. Jag kom på att jag betedde mig ungefär som ungarna, när vi går in igenom portarna till Liseberg: de brukar flina lyckligt, småspringa lite och inte veta vad de skall börja med. Precis så var det!
Efter bara fem minuter hade jag spanat in en liten, gråmålad, "färdig-shabbad" liten barnstol. Den var inte jättedyr, men att shoppa upp hela budgeten efter fem minuter är ju inte smart! Där var inte så mycket folk (på grund av det fina vädret), så jag chansade på att den skulle vara kvar en stund. Men jag gick med skygglappar för att INTE köpa en massa småsaker, så att jag istället skulle kunna köpa stolen.
Efter någon timme gick jag tillbaka - den fanns kvar! Jag prutade t.o.m. en femtiolapp, och så var jag stolt ägare till stolen.
Förra året släpade jag hem en säng, så detta var ändå ganska måttfullt... På vägen ut hittade jag en Gefle-skål, som troligen använts för att skilja mjölken från grädden.
Smart konstruktion, eller hur? Visst är det så att grädden flyter upp till ytan, och så kan man hälla ut mjölken från botten genom pipen?
Skålen passade bra på stolen... Men barnen skall få den som "film-tittar-stol". Och skålen blir fin med gröna äpplen i.
KRAMAR:
Annette (nöjd och glad!)

Inga kommentarer: