12 maj, 2008

Flora

Hur kom det sig då, att butiken skall heta "Floras Kulle"?
Flora är vårens gudinna, i den romerska mytologin.
Flora är även vår trädgårdsprydnad nummer ett, den lättklädda (och, av ansiktsuttrycket att döma, lättsinniga) unga damen, som Mannen fick i ojämn födelsedagspresent härom året. Jag tror att han fyllde trettionio. Vissa av våra bekanta har undrat, om det inte ändå är som när kvinnan får en vinkelslip i födelsedagspresent - HAN behöver en vinkelslip, och då får hon en sådan i present av honom. Så praktiskt! "Varsågod älskling, nu kan du slipa vinklar..."
Någon sa till mig en gång, att "om du någon gång får blommor av en man, då är det för att han gillar blommor". Niklas gillar blommor, och det är alldeles sant. Inga Statoil-buketter här, inte!
I alla fall fixade jag hem Flora. Grannen klippte gräset samma morgon hon tagit plats på kullen. "Hmmm, någon tittar på mig", tänkte han. Så klippte han vidare, och undrade så småningom varför fruntimret inte gick sin väg...?
Kullen kom till när vi grävde om tomten. Så där står hon nu, numera mitt i bersån, omgiven av vita syrénbuskar. De skall till att blomma för första gången i år. Så nu kan vi dricka punch till lunch i anständig miljö!

Hej hopp!

Inga kommentarer: