16 maj, 2008

Hägnan - interiörbilder

Jag lovade ju att återkomma till Hägnan, det sevärda hembygdsmuséet i Gammelstad utanför Luleå, där man nog kan säga att mitt intresse för äldre inredningsstil tog sin början. Exteriören har jag visat, här kommer nu några av mina många bilder från interiören!

Här har vi kommit in i det rymliga köket. Förr tillbringade man mycket tid i köket, särskilt under långa, kalla vintrar, när istapparna hängde från kristallkronan i salen... Vaggan på golvet har typiskt norrländska, längsgående medar.
Här är en detalj som man kommer ihåg sedan barndomen! Alltså inte att jag satt i en sådan här, utan att jag var fascinerad av den. Detta var LÅNGT innan de kommunala daghemmens tid. Barnet hängdes upp i taket, sittandes i denna pottstol (eller vad man skall kalla den!) Sedan var det bara att pluppa ut det man skulle genom hålet. Satte man en hink under, tro? Och tänk vad man sparade tid när man slapp tvätta blöjor! Här har vi sängskåpet. Även det ett kärt barndomsminne! Högst på önskelistan varje jul, förstås, men inte fick jag något sängskåp, inte. Trots att fadern var snickarkunnig... Det närmaste jag kom var mormors stugvind. Där fanns inbyggda kojer med draperier man kunde dra för, och tapeter av gammalt tidningspapper.
I den här typen av skåp satt man och sov. För så här korta var folk inte, även om det är vad man tror när man ser längden på sängarna. Man halvsatt alltså, på grund av att det ansågs hälsovådligt att ligga ned en hel natt...
Här står jag med bebis på magen, flera år yngre och flera kilo tyngre... Det snaskas en hel del när man ammar! Det ser faktiskt ut som om jag drömmer om kanelbullarna på fiket...
Ett av sovrummen, med vacker imperialsäng. Väggarna har underbara målningar i en grön färg, som t.o.m. jag tycker om (är annars ingen vän av grönt i någon form!)
Salen, i andra änden av huset. Den här bilden är absolut värd att "klicka upp" för att se detaljerna.
Det speciella med norrbottensgårdarna är ljuset. Rummen i bottenvåningen har oftast stora fönster på tre väggar. Det gör att det kommer in ljus från alla håll. Oerhört vackert, eller hur? Tyget i taket hängdes upp när rummet smyckades till fest eller bröllop.
Tras- eller ripsmattor i långa banor är fint. Nyblom och Kollén har ripsmattor i tiometers-längder, så man skulle kunna ta efter den här stilen. Och titta på bondrokoko-stolarna! De ser exakt ut som mina! Fast säkert 200 år äldre. Därav lapparna på sitsen, där det står att man INTE skall sitta på dem!
Uppbäddad soffa i andra änden av salen. Man sov inte i den. Jag tror att man förvarade textiler på det här sättet, rätta mig om jag har fel.
Ute i hallen (och verkligheten) igen! Här någonstans brukar jag backa och gå in igen. Bara insupa intryck och atmosfär.
(Och jag fick förstås min kanelbulle till slut! Om inte två... jag minns inte så noga.)

1 kommentar:

Unknown sa...

Jättefina bilder från Hägnan, välkommen igen! Anita på Fägnan.
http://www.kafefagnan.se/Oppet