28 maj, 2008

Snigelsoppa

Tänkte visa en annan bild, men den var för äcklig... Här har vi i alla fall något positivt: mördarsniglar som ovärderlig proteinkälla, haka på senaste trenden - snigelsushi!
Skulle inte tro det.

I år har ett mirakel skett. I normala fall skulle vi redan vara invaderade. "Kom igen, ungar, ingen får se på "Varulvskaninen" förrän trädgården är snigelfri! Här har ni stekpincetterna!"
Igår gick jag på snigel-span runt våra enorma ägor. Resultat: fem stycken förskrämda stackars exemplar, som i normala fall skulle ha varit flera hundra. Nattfrost i april? Kanske. Något har i alla fall hänt här!
.
Förra året startade kriget. De bajsade på min nymålade garagevägg. Vita krukor var inte att tänka på. Mannen tog det hela med ro, ända tills han hittade slemspår på suffletten. Och då menar jag inte barnvagnens sufflett.
"Nä, nu jäää..." hördes det utifrån garaget.
.
Gift inköptes för dyra pengar. Skogsmössen dog, men sniglarna förökade sig i oförändrad takt.
Vi köpte fällor som reades för halva priset på ICA. Hela lagret, faktiskt. Vi förstod sedan varför de reades för halva priset.
.
Minsta ungen stod för nära den ruggiga gropen med döda sniglar, en dag när mannen höll på att begrava en tvåkilos laddning med snigelsoppa. Plötsligt tappade hon balansen, och druttade ned i gropen med huvet före! Tack och lov med en solhatt på knoppen. Hur jag fick den ren? Det fick jag inte.
.
En kväll hade vi släktkalas, som resulterade i stort pådrag och massavlivning av 1200 sniglar!
En morgon hittade jag en på dörrmattan nere i butiken. Det kändes som om hela verksamheten var hotad.
.
Men nu verkar situationen vara under kontroll. För tillfället.
.
I eftermiddag skall jag och Niklas äta sen sushi-lunch. Jo, det är säkert!
.
Kram//Annette

Inga kommentarer: