09 maj, 2008

Butiken - status just nu

Kanske någon undrar: hur går det med butiken? Det var ju DET jag skulle blogga om, eller hur? Snacka om att spåra ur!
Nu är det inre rummet så gott som färdigt. Jag måste städa ut allt bygg-bråte, och sedan är tanken att det skall bli ett litet sovrum därinne. När jag tröttnar på Niklas, så kan jag bo där. Nej, jag skojar, det händer ju aldrig... Men jag vill skapa lite "miljö" därinne, så att man kan exponera varor i mysig omgivning istället för i lagerhyllor. De kommer istället att förpassas till lagret (det hörs ju på namnet, att de passar bättre där!) I och för sig är de rätt snygga, vi tog över dem från en Verner & Verner-butik. Men nu med den ljusa lantstilen, så känns det lite inaktuellt.

Toaletten har fått en spegel ovanför handfatet. Så att man slipper stirra in i den ojämnaste av väggar när man tvättar händerna.
Och varför mintgrönt? Jo, helt enkelt därför att den lilla spegeldörren som köptes på Blocket var grön på insidan. Jag ville INTE måla om den (för den var hur "retro" som helst!), och ingen färg passade till den. Så jag tog en sväng förbi kusin på Caparol och lät bryta den gröna färgen som väggfärg. Nu påminner toan om en glassbar på femtiotalet. Toaletten (med växelspaksknopp som spolknapp!) är original från bilverkstadens tid. Kolla in skylten, jag kunde inte låta bli! Kungaporträtt är också införskaffat, klart att "dubbel-Oscar" (den 2:e) kommer att pryda väggen...
Funderar också på att trixa dit vårt fina IKEA väggskötbord. Då får man stå utanför och byta på knoddarna. Men vad gör man inte för att flirta med småbarnsföräldrarna? Man minns ju hur det var...

Papperskorgen är vald med omsorg. En äkta crèmefärgad "Vipp" från Design Online. Toaborsten matchar! Är orolig att någon skall stjäla den. Lite äckligt, men man vet ju aldrig.
Öppningsdatum är som vanligt INTE fastställt. men vad sjutton... det är som med livet: det är ju inte målet som är grejen, utan resan dit!
Hoppsan, så vis man kan vara då...



















Den fina skylten, ännu så länge inpackad i plast...
Byggkaos i inre rummet...
Blandad hylla med smått och gott.
Gammaldags kort från Le Crapaud.
Härligt doftande tvålar!
Keramik från Västergården, samt lite blandat från bl.a. Rue Déco.
Maileg-kaniner, samt andra leksaker med gammaldags charm. Bl.a. en pappersmodell av Shakespeares teater, som man sätter ihop själv ("för den händige"...)
Té, sylt, hostmedicin...
Tredimensionella kort. En hel "happening" som kan skickas med posten!
Plåtskyltar, gammaldags plåtburkar med karameller.
Sockertoppar och sockertänger.
Théburkar och leksaker.

Inga kommentarer: