29 maj, 2008

Odd Molly

Min favvis-inrednings-bloggare, "Spets och snor"-Helena, skrev för ett tag sedan i ett inlägg: "Inte undra på att man får köpa all inredning på loppis". Detta apropå att hon precis investerat i en Odd Molly-blus.
.
För något år sedan köpte jag på mig en post med Odd Molly-aktier. Det visade sig vara en bra investering, eftersom jag faktiskt lyckades sälja precis i rätt minut. Inte av skicklighet, utan av ren och skär tur. Så egentligen har jag väl tjänat ihop till blusen på bilden? (Nej, resonemanget är inte alls logiskt! Särskilt som tre andra aktier - som jag INTE sålde - faktiskt rasade i samma veva. Men vad gör man inte, för att motivera sina impulsköp av onödiga saker?)

Men ursäkta mig ett ögonbick. Man köper inredningen på loppis, som sagt. Man äter blodpudding. Kundkorgen lyser vinröd av Euroshopper-produkter, så att man nästan ursäktar sig i kassan på ICA. Man skippar TV, tidningar, biobesök, uteliv, semestrar och köper smink av Billiga Märket (19 spänn för en kajalpenna).
.
Så när jag äntligen hittade denna, förstås på nätet, så slängde jag mig snabbt på knappen "add to basket". Köpte dem i flera storlekar, och i två olika färger i pur glädjeyra. Med darr på fingret vid "check-out"-knappen, fick jag iskalla fötter. "KLICK!" så slängde jag mig på röda krysset och stängde ned web-läsaren. Räddad för stunden!
.
Min pappa lärde mig en gång, att när man hittar något som man gärna vill köpa, så skall man lägga tillbaka det på hyllan och gå ut ur affären. Sedan kan man gå tillbaka efter en stund och handla, om man fortfarande vill ha den här prylen. Detta smarta tips har räddat mig från åtskilliga impulsköp! Ofta verkar det inte lika angeläget på lite distans.
(Tänk vilken visdom som förs vidare från generation till generation! Fantastiska saker, som: "Tre rutor toapapper per besök". Jag övar med ungarna nu. Hopps, där kom vi ifrån ämnet!)
.
Senare på kvällen svettades jag. "Tänk om den tar slut? Tänk om det är kört imorgon?"
Så det klickades lite i alla fall. EN blev det i alla fall, inte fyra. Så nu åker barnens urvuxna sommarkläder ut på Tradera, så att mamman kan få en välförtjänt "Odd Molly Frilled Blouse" i färgen "Chalk".
.
(Åååh, den blå varianten är också så fiiin!)
.
KRAM//Annette

Inga kommentarer: