18 maj, 2008

Loppis i Ulricehamn

Inget besök i hos Marie i Ulricehamn, utan att gå på loppis! Jag brukar försöka pricka in den dagen i veckan.
Den här gången gjorde jag ett efterlängtat fynd: en fin gammal lavoar för den nätta summan av 50 pix!!! Perfekt att ha i butiken, för display av tvålar, emaljerade pottor och annat passande. Men först skall den ambitiösa butiksinnehavaren måla möbeln med linoljefärg, den skall bli vit med pärlgrå skiva.

Den guldfärgade damen skall målas med matt, vit sprayfärg som inhandlades i färgaffären på väg från loppisen.
.
Den virkade spetsen fanns i både helvitt och gräddvitt, den har änglamönster. Det är ganska många meter, vi får väl se vad man kan hitta på för kul med den.
.
Lampan, i porslin med emaljskärm á la´Kockum, skall få en elektrisk översyn (av mig! Tro´t eller ej... Blir alltid lika förvånad när jag lyckas få lampor att lysa, efter att ha pillat inuti), och så kanske den får hänga i köksfönstret.
.
Indianerna av märket "Britains" är till Mannen, som plåster på såren för att han aldrig får följa med på loppis... Faktiskt är han den enda karl jag vet, som tycker att loppis är kul!
Först ut är lampan. Här hänger den på plats. Men den lyser ganska starkt, jag skulle behöva en virkad skärm. Spetsen fick bli rosett på det gustavianska skåpet. Men jag har många meter kvar!
Lite fin i guld var hon allt. Fast bättre i mattvit sprayfärg! Hon fick ett H&M-krucifix om halsen. Får låna tillbaka det i sommar. Ljuskedjan med prismor är från IKEA, den fanns att köpa i julas, och får hänga med ännu (det blir för mörkt i trappan annars)
Lavoaren "före"...
...och "efter"! Här ser vi den på plats i butiken. Skivan är grå, resten målade jag i vitt. Lådan skall få ett vitt skålhandtag så småningom.
(Det är roligt med loppis, men en halvtimmas shopping medför timmar av "fix" efteråt! Tur att det är så himla roligt!)
KRAMAR:
Annette

Inga kommentarer: