27 maj, 2008

Pyjamasskåpet

Barnens pyjamisar (heter det så i plural?) förvarades tidigare i en rullvagn i badrummet. Hur kul är det, att ta på sig en fuktig pyjamas, när lillasyster kvällsbadat så alla ytor formligen dryper?

Lösningen fick bli ett smalt skåp, som precis fick plats i det smala utrymmet mellan "lopp-bingen" (som mormors brukar kalla utdragssängen) och garderoben. Skåda de boudoir-vinröda tapeterna. Det här rummet kan aldrig bli vitt. De är från Laura Ashley, från den tiden då de fortfarande var överkomliga i pris. Men ändå, jag gillar dem på något vis. Kanske för att de är så sanslöst okonventionella i ett barnrum? För att inte tala om tavlorna som hänger där inne... Är faktiskt värt ett alldeles eget blogginlägg!

Titta inte för noga, för bröstlisten mellan tapeten och den boasserade, guldlaserade undre delen (också från Laura A) har aldrig kommit upp. Jag fick den här galna idén efter Skottlands-semestern -99. Här snackar vi 1800-tal!

Åter till skåpet. Den perfekta möbeln, från danska Ib Laursen. Smalt och vitt, med två skåpsdörrar försedda med griffelfärg. På dessa skrev jag barnens namn. Titta så fint det blev! Här måste jag också erkänna att jag fuskat.
Har länge funderat på hur man får till vackra bokstäver med tavelkrita på griffeltavla? Svaret är: det får man INTE! Hemligheten uppdagades av kompisen Kari (som förresten har Kungälvs charmigaste café, "Älvan och Kungen" - BESÖK, om ni har vägarna förbi!) Det finns nämligen en särskild sorts vit penna att köpa hos välsorterade bokhandlare eller på kontorsvaruhuset. Minns inte vad den heter, men den finns i många olika tjocklekar och färger, och även som textpenna. Den går enligt uppgift att tvätta bort, men inte lika lätt som tavelkrita. Tack för tipset, Kari!

På skåpet sitter min speldosa, den lilla nallen som vickar så fint på huvet och spelar, när man vrider upp honom. Flitigt använd om kvällarna!

Grisen i sängen är från danska Maileg, den påminner mycket om Lotta på bråkmakargatans "Bamse-gris". Finns även i större storlek (ni förstår säkert var de finns att köpa!)
Vaggan är ett loppisfynd, jag har målat den vit med linoljefärg (Ottosons "kittvit") MeXX-musen som ligger i, har bandage om ena örat. Lillasyster drog åt ena hållet, storasyster åt det andra... Så nu ligger den stackars konvalescenten i sjuksängen.
De fina sängkläderna i vaggan är gjorda av förvaringspåsarna man får på köpet, när man köper påslakan och örngott från Nyblom & Kollén. Barnen har älskat dem i många år, så jag har (förstås) köpt in påslakanen till butiken. De finns, förutom i rött, även i ljusblått och mörkblått.
Så nu har vi en jättefin pyjamasförvaring i skåpet.
Problemet är bara, att barnen tycker det är så kul att hämta ny pyjamas, att de helst slänger den gamla i tvätten varje kväll. Mindre kul för den som sköter tvätten = jag. Men det är OK. Jag har ju nästan ingenting annat att göra. Hinner till exempel sitta här och blogga, mitt på blanka förmiddagen...
Åter till prismärkningen!

Inga kommentarer: