22 maj, 2008

Presentmässa

I går släpade jag med Marie på presentmässa.
"Vi skall bara titta", säger vi varje år, "uppdatera oss på trender, och så..."
Det där med "och så" ger utrymme för ungefär vad som helst.
"Du köpte väl inga fler varor?", frågade mannen vid hemkomsten. I det läget gäller det att ligga lågt, och svara MYCKET svävande: "Mja, några vykort blev det väl, och så..."

Vykort blev det, mycket riktigt. Jag stötte på supertrevliga konstnärinnan Kerstin Westin från Luleå, som målar underbara akvareller av äldre interiörer. Jag blev förstås genast lokalpatriotisk, och köpte en omgång vykort. Vi som har anknytning till Norrland har en speciell relation till hennes tavlor. Kerstin målar som jag skulle vilja göra, om jag bejakade mina konstnärliga sidor mer: är man som jag en inredningsintresserad illustratör, helt insnöad på äldre miljöer, så måste man ju bara älska detta:
Denna heter "motljus". Visst är det fint? Man tänker sig solnedgång, eller hur?
Och här skulle man så gärna vilja gå in och titta!Gammelstads kyrkby. I den här kyrkan gifte sig mina föräldrar. Förresten inte långt ifrån mitt favoritställe, Hägnan.Titta, titta! Här har vi min stolmodell igen! Tavlan heter "Tiden står stilla".Denna heter "Bostället". I taket hänger "Snällstolen", varför den heter så kan man läsa om på Kerstins hemsida. När vår äldsta dotter var pytteliten, fick hon en likadan av svärmor i julklapp. Den står hemma hos dem fortfarande, flitigt använd av alla kusinerna. Någon gång, om vi får ta hem den till oss, vill jag hänga den i taket, precis som på den här målningen. "Sommarstugan". Kan det vara en kyrkstuga? Det finns ett härligt lugn i denna bild. Kerstins hemsida hittar du här, där finns mycket vackert att titta på. Och snart finns vykorten i vår butik!

Sedan, vägg i vägg, hittade vi också Kerstins konstnärskollega Laila Wikström, uppmärksammad för sina underfundiga akvareller. Titta bara på dessa från Lailas hemsida:
"Man skall inte ha större trädgård, än att ens karl kan sköta den..." Va? Är det inte underbart??? Eller denna: "En kvinna utan mage är som en säng utan kudde". Visst är det bra. Dessa och många fler kommer vi att sälja som vykort i butiken, och även ett par av Lailas vackra, illustrerade receptböcker, "Norrbottensmat" och Potatisrecept":

Så släntrade vi vidare, och hamnade bl.a. i Brigbys monter. Där dök vi båda två på samma sak: en liten röd leksaksservis i plåt, med kaffekanna till:

Och så passade jag på att köpa in några slappa små kramdjur, som bara inte gick att motstå:





Vi fikade också, förstås. Någon som försökt äta en kylskåpskall, seg brownie med nötter på och två deciliter vaniljsås, med en sådan där liten träspatel som man rör om i kaffet med? Tyvärr glömde jag kameran hemma, så ni får inte se. Stor miss av mig!

Inga kommentarer: