03 juli, 2008

Gustavianska pyttemöbler

Ibland längtar man bort från livet med Mc Donalds-leksaker, Kalle Anka-tapeter och påslakan med Barbapappa, Nalle Puh och Ahlgrens bilar.

En som arbetar för att avskaffa "slit-och-släng" är Pauline von Gaffke, formgivare och designer, som gjort sig känd för sina barnmöbler och barnkammarinredningar. Här hittar vi alla de klassiska stolsmodellerna "rosen", "gripsholm" med flera, i pyttestorlek! Man kan inte annat än älska detta!

Jag pratade med Pauline ett par gånger när vi var på gång att starta upp butiken. Jag ville bara ha dessa små läckerbitar! Det rann dock ut i sanden av någon anledning, men jag har inte släppt det.








Jag får lust att slänga ut det mesta ur lekrummet och möblera med de här möblerna, och så ge barnen en klosslåda, en gunghäst, en docka och ett tåg... Att dela på.
.
MEN... åter till verkligheten. Varför fungerar detta inte fullt ut, i den verkliga världen? Jo, därför att mina barn (precis som de flesta andra ungar jag känner), har en helt egen vilja. Därfär att mor- och farföräldrar kommer med presenter i mängder. Därför att barns influenser idag är oerhört många.
.
Vi får nog nöja oss med att köpa snygga, neutrala lådor och byttor att förvara leksaksberget i. Kalle Anka-tapeterna är dock övertapetserade med vinröda randiga...

Men OM mina barn hade haft så fina möbler som de små gustavianska, så hade de nog inte sett så uttråkade ut som barnen på Paulines bilder. Missförstå mig inte, det är underbart vackra bilder, men barnen ser ut att tänka: "Öh! När får vi gå tillbaka till Nintendot?"

Mina barn hade byggt koja med stolar, bord och toile de Jouy-mönstrade överkast, och verkligen satt arvegodset på prov!

(För mer info och fler bilder, gå in på Paulines hemsida här. )
KRAMAR:
Annette

1 kommentar:

Anonym sa...

Hun er en svindler!