28 juli, 2008

Mina tre äpplen...

Idag skall jag berätta om våra äpplen. Det är mycket spännande. Jag har full koll på dem, eftersom vi bara har fått tre stycken hittills.

Överst ser vi vårt Åkerö från 2006. Ett enda äpple, på trädet som planterades någon gång år 2000. Vi plockade det med andakt, och det bars in för fotografering på köksbordet. Det ville inte stå upp av egen kraft, så jag fick sticka in två tandpetare i det som stöttor på baksidan.

Jag hämtade kameran. När jag kom in i köket igen hade lillungen, då två år, tagit ett bett i det. Storungen klagade och tjöt över orättvisan. Jag fick vända andra sidan till för att få en fin bild. Och det är inte dimfilter, utan kladd på linsen.

Nästa år var det vårt Aroma som visade framfötterna, planterat 2002 (tror jag), och betydligt kraftigare än de andra. Två äpplen blev det denna gång, JÄTTESTORA!!! Vi delade dem i lika delar, mycket noggrant.

Slutligen har vi ett äppelträd av sorten Säfstaholm, som tuggades av rådjuren i sin sårbara barndom. Det har aldrig riktigt hämtat sig från den chocken.

Annars kan man köpa äpplen, fast det är dyrt. Dessa hittade jag hemma hos svärföräldrarna. De är vackra, men visst ser de lite mysko ut? Som plast. Man misstänker att de är genmanipulerade. Man vet aldrig. Nästa år hoppas vi på dignande skörd, så att vi slipper Euroshoppers enkilos-påsar med jonagold. Det skulle inte vara fel om även plommonträdet och körsbärsträdet vaknade till liv.

Baksidan med att bo på en gammal industritomt, är man inte kan njuta av någon annans frukter. Och marken innehåller antagligen ämnen som gör att vi blir självlysande allihop på ålderns höst.

KRAMAR:

Annette

Inga kommentarer: